Booking.com en partners: wie is verantwoordelijk voor wat?

Laatst aangepast op 08/12/2025.

Booking.com is een zeer bekend en gebruiksvriendelijk platform om accommodaties te boeken. Het bedrijf achter Booking.com is gevestigd in Nederland. De collega’s werken via het ECC-Net goed samen met Booking.com om tot oplossingen te komen, voor alle Europese consumenten.

Booking.com wordt vooral gebruikt voor het reserveren van hotels en accommodaties, maar via partners biedt Booking.com ook andere diensten aan, zoals vluchten, huurauto’s, en excursies. Één reservering kan dus drie partijen bevatten: Booking.com, een partnerorganisatie van Booking.com en de dienstverlener zelf.

Platforms moeten de consument altijd informeren over de partnerorganisatie en over de uitvoerder van de dienst. Ze hebben de plicht om de gegevens tijdens de reserveringsprocedure mee te delen.

Toch zijn vele consumenten zich er niet altijd van bewust dat ze voor deze andere diensten een contract sluiten met een partnerorganisatie van Booking.com en niet met Booking.com zelf. Dat heeft gevolgen voor de mogelijke rechtsmiddelen.

Wanneer spreekt u wie aan?

  • Booking is uw aanspreekpunt wanneer u een probleem ondervindt met de boekingsbevestiging of de betaling wanneer de betaling via Booking.com mislukt.
  • U boekte een verblijf bij Booking.com en de accommodatie stemt niet overeen met wat er werd beloofd? Dan is uw aanspreekpartner de verhuurder van de accommodatie. Weet dat uw consumentenrechten verschillen afhankelijk van of het om een professionele of een privé-verhuurder gaat. ECC-Net kan bijvoorbeeld niet helpen bij privé-verhuurders.
  • U boekte een vlucht via Booking.com? In dat geval koopt u de vliegtickets aan bij Gotogate (Etraveli) de contractspartner. In geval van specifieke problemen met deze tussenpersoon kan het ECC-Net bemiddelen.
    • Let op: bij klachten over vluchten (bijv. annulatie, vertraging, ...) zijn de luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk.
    • Sloot u tijdens het boeken van een vlucht een verzekering, contacteer dan de verzekeraar met vragen hieromtrent. Deze gegevens staan op de bevestigingsmail van de verzekering.
    • U boekte een pakketreis via Booking.com (vlucht en hotel)? Opgelet, in dit geval gaat u een pakketreisovereenkomst aan met Lastminute (booking.lastminute.be). Dit bedrijf heeft verschillende juridische vestigingen. Als u boekt via Booking.com, is uw contractant meestal de entiteit die gevestigd is in Zwitserland. Aangezien Zwitserland buiten de EU is, kan ECC-Net helaas niet optreden bij problemen met deze pakketreis.
  • U boekte een huurauto via het platform Booking.com. Dan sluit u een contract met Booking Transport Ltd. uit het Verenigd Koninkrijk. Het ECC netwerk kan bemiddelen via een Britse partner als het probleem ligt bij deze online tussenpersoon. Opgelet: bij problemen met de autohuur zoals beschadigingen, extra kosten of met betrekking tot een verzekering, is de verhuurder de verantwoordelijke partij.
  • U boekte een attractie via het platform Booking.com? Bij problemen moet u zich wenden tot die specifieke leverancier. Dat kan bijvoorbeeld een bedrijf zijn dat in de Verenigde Staten gevestigd is.

Het is dus belangrijk te weten dat een platform wél verantwoordelijkheid draagt, maar slechts in beperkte mate, en dat u altijd moet nagaan wie uw contractspartij is en welke gevolgen dit heeft.