Wrapping-up 2025

Laatst aangepast op 17/12/2025.

Beste ECC nieuwsbrieflezers,

Beste consumenten

Een jaar, zo lang hebben jullie helaas moeten wachten op deze nieuwsbrief.

Zonder de nodige middelen en personen om de communicatie te doen, was het even niet mogelijk om u rechtstreeks in uw mailbox te informeren over Europese consumentenaangelegenheden. Op onze website deden we dat gelukkig wel.

En ECC België staat nog voor belangrijke wijzigingen in de komende maanden, waardoor we in december en januari even de stopknop indrukken wat betreft nieuwe klachten. Alle lopende klachten blijven in behandeling en lossen we hopelijk spoedig op. Onze website zal hierover geüpdatet worden.

Dit jaar hebben we 20 jaar ECC-Net mogen vieren, in het bijzijn van Europees Commissaris Consumentenzaken McGrath. Het is fijn te mogen horen van verschillende stakeholders op hoog niveau dat het netwerk gewaardeerd wordt voor de informatie die we geven en de consumenten die we helpen.

ECC-Net wordt ook uitdrukkelijk vermeld in de nieuwe consumentenagenda, een belangrijke leidraad voor wat er de komende jaren voor de consument gaat veranderen. Want ja, de meeste consumentenrechten komen van Europa en ze zijn een van de beste ter wereld. Deze consumentenagenda komt in een niet-evidente context waar het belangrijker is dan ooit om zelf als consument ook zorg te dragen voor onze rechten, te kopen bij bedrijven die onze rechten waarderen en te kiezen voor de producten die voldoen aan de Europese normen van kwaliteit en veiligheid, en liefst ook nog niet schadelijk zijn voor het milieu.

We wensen jullie alvast het allerbeste toe voor het aankomende jaar 2026. We hopen snel weer op post te zijn in een nieuwe omgeving en danken jullie voor jullie begrip.

Veel leesplezier!

Met vriendelijke groeten,

Het team van ECC België