Hoe de kilometerstand achterhalen van een tweedehands-auto aangekocht in het buitenland?

Bepaalde verkopers van tweedehandsauto’s deinzen er niet voor terug om de kilometerstand terug te draaien. Resultaat: in ongeveer dertig seconden kan een tweedehandswagen tot 3 000 euro meer opbrengen. Fraude met de kilometerteller is wijdverbreid in Duitsland: met één op drie tweedehandswagens wordt gefraudeerd en de schade voor Duitsland wordt beraamd op bijna 6 miljard euro per jaar. Deze praktijk met tweedehandsauto’s is nadelig voor Belgische consumenten die vaak de grens oversteken om hun droomauto te kopen. In België zijn de consumenten beschermd tegen fraude met de kilometerteller van tweedehands motorvoertuigen dankzij de verplichte Car-Pass. Enkel Nederland volgt het voorbeeld van België. Het is tijd voor actie op Europees niveau!

Een certificaat afgegeven op het moment van de verkoop om de werkelijke kilometerstand te controleren

De fraude met de kilometerteller van voertuigen is verboden in 26 lidstaten van de EU, maar slechts 10 lidstaten stellen een oplossing voor om de kilometerstand na te gaan vóór de aankoop, bv. door raadpleging van een nationaal register. België en Nederland zijn de enige landen die de verkoper verplichten de koper een certificaat voor te leggen met het aantal afgelegde kilometers en de datum waarop dit is vastgesteld. Dankzij dit certificaat kan de koper nagaan of de kilometerstand vermeld op het document overeenstemt met het aantal kilometers op de teller van het voertuig. In België, kan de koper de overeenkomst ontbinden als hij geen Car-Pass heeft ontvangen. In Frankrijk is de controle van de kilometerstand van het voertuig mogelijk, maar slechts na de inschrijving. En dit is te laat voor de consument.

Waarom een Car-Pass in Europa?

De invoering van een dergelijk certificaat in alle lidstaten van de Europese Unie moet het vertrouwen van kopers in de interne markt stimuleren en specifiek voor tweedehandsauto’s. De Car-Pass in Europa zou ook de fraude met de kilometerstanden van tweedehandsvoertuigen moeten verminderen en dus oplichting bestrijden. Wanneer consumenten vertrouwen hebben in de Europese automobielindustrie, zullen ze niet aarzelen om in andere EU-landen een tweedehandsauto te kopen. Een kleine ingreep met grote opbrengst!

Wilt u meer weten over de aankoop van voertuigen in het buitenland? ECC-Net maakte hierover in 2015 een gedetailleerd rapport

Een vraag, een klacht tegen een Europese verkoper? Contacteer het Europees Centrum voor de Consument België.