Opgelost !

Booking annuleert een hotelreservatie omwille van een gebrek aan prijstransparantie

Mijnheer R. reserveert een appartement op booking.com voor 135 euro. Maar op de bevestigingsmail staat 323 euro! De reden? Verplichte kosten voor schoonmaak en bad- en bedlinnen. Deze kosten waren niet inbegrepen in de totale prijs, maar stonden in de kleine lettertjes. Mijnheer R. wil annuleren

In oktober 2016 zoekt mijnheer R. op de website van Booking een appartement in de Elzas voor een weekendje uit. Hij valt op een uitzonderlijk aanbod – herkenbaar door de vette en rode letters - voor een verblijf van twee nachten in mooi appartement in Colmar voor 135 euro.

Mijnheer R. bevestigt meteen de reservatie. Het appartement stond immers aangegeven als ‘erg gewild’. Hij had hierbij de kleine lettertjes onderaan de pagina over het hoofd gezien, die stellen dat het tarief exclusief “119 euro schoonmaakkosten en 69 euro voor bad- en bedlinnen per verblijf” is. Pas op de bevestigingsmail ontdekt hij dat de bijkomende kosten niet optioneel zijn maar automatisch aangerekend worden, wat de totaalprijs op 323 euro brengt. Dit bedrag is intussen via zijn kredietkaart afgeschreven.

323 euro in plaats van 135 euro. Het appartement blijkt toch niet zo interessant. Mijnheer R. informeert meteen Booking dat hij wenst te annuleren. Booking erkent het probleem met de prijsaanduiding niet maar aanvaardt wel de annulatie mits betaling van 135 euro annulatiekosten, zoals vermeld in de overeenkomst. 

ECC België bijt zich vast in de zaak en wijst Booking op zijn verplichting om tijdens de ganse reservatieprocedure de totaalprijs (inclusief alle niet-optionele kosten) van het verblijf te tonen. Dit argument overhaalt Booking om mijnheer R. de annulatiekosten (135 euro) terug te betalen.