Hoe een handelaar aanzetten tot levering van uw bestelling?

U wacht tevergeefs op de levering van uw onlineaankoop? Of uw bestelling in een winkel, op straat of aan uw voordeur komt niet aan?

Handelaars moeten binnen de afgesproken termijn of op de overeengekomen datum leveren. Wanneer is dat? Die informatie vindt u op de bestelbon of in de algemene voorwaarden van de verkoper. Kwam u geen datum overeen? Dan heeft hij dertig dagen.

Wacht u op de leverdatum nog steeds op uw bestelling en laat de handelaar u in het ongewisse? Maan de verkoper dan vriendelijk aan en stel een nieuwe en redelijke levertermijn voor. Kan hij die niet respecteren, dan vraagt u een terugbetaling. Deze voorbeeldbrief helpt u daarbij.

Geraakt u er met de verkoper niet uit en betaalde u met een kredietkaart? Vraag de uitgever van uw kredietkaart een terugbetaling via de charge back-procedure.

Goed om weten: Beweert de verkoper dat hij geleverd heeft (bv. bij een buur of op uw deurdrempel)? Als afzender van het pakje moet de verkoper bewijzen dat u het in ontvangst nam. Kan hij dit niet? Dan wordt aangenomen dat er geen levering plaatsvond en hebt u recht op een nieuwe levering of op een volledige terugbetaling.

Ook andere consumentenproblemen kunt u makkelijk aanpakken met onze voorbeeldbrieven.