Adria Airways is failliet

De Sloveense luchtvaartmaatschappij Adria Airways is failliet. Alle vluchten zijn dan ook geannuleerd. Bent u getroffen? Hieronder leest u wat u kunt doen, afhankelijk van hoe u de vliegtickets betaalde.

U betaalde met een kredietkaart

Betaalde u de reservatie met een kredietkaart? Vraag  de uitgever van uw kredietkaart om een 'chargeback'. Benadruk dat Adria Airways de service waarvoor u betaalde niet kan bieden.

De schuldenlast van Adria Airways is enorm. De kans dat consumenten hun geld terug zien via de gebruikelijke faillissementsprocedure is klein. Met de chargeback-procedure hebt u meer kans op terugbetaling.

U betaalde op een andere manier

Betaalde u op een andere manier, bv. met een debetkaart of weigert de uitgever van uw kredietkaart de ticketprijs terug te betalen?  Dien dan voor 3 januari 2020 schriftelijk, aangetekend en in het Sloveens een schuldvordering in bij de Sloveense rechtbank:

Republika Slovenija
Okrožno sodišče v Kranju, Gospodarski oddelek, Stečajna pisarna,
Zoisova 2
4000 Kranj
Slovenija

U kunt hiervoor gebruikmaken van het claimformulier in het Sloveens. De Engelse vertaling helpt u bij het invullen.

Helaas is de kans dat u uw geld terugkrijgt bij een faillissement zeer klein.

U boekte een pakketreis

De geannuleerde vluchten werden als deel van een pakketreis geboekt? De reisorganisator is verantwoordelijk voor vervangend vervoer. U hoeft niets extra te betalen.

Reisverzekering

Reisverzekeringen dekken het faillissement van luchtvaartmaatschappijen meestal niet. Dit betekent dat u geen terugbetaling van de ticketprijs of andere schade (bv. hotelreservaties, een alternatieve vlucht) krijgt. Vraag het voor alle zekerheid toch na bij uw verzekeringsmaatschappij.

Meer informatie?

Hebt u hierover nog vragen of komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze juristen.