Air Berlin in financiële problemen

Laatst aangepast op 06-09-17.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin heeft op 15 augustus 2017 haar vereffening aangevraagd. Dit is in behandeling bij een Duitse rechtbank. Air Berlin heeft aangekondigd dat het vanaf 29 oktober 2017 alle vluchten schrapt. Veel passagiers zijn ongerust over hun geboekte vluchten of lopende klachten en claims.

De aanvraag van de vereffening geeft consumenten niet het recht om hun vlucht kosteloos te annuleren. Weet ook dat Air Berlin flinke schulden heeft, waardoor het niet zeker is of gedupeerden hun geld nog kunnen terugkrijgen bij de vereffening.

Omdat er nog geen vereffenaar of curator is aangesteld door de rechtbank, is het voor gedupeerden voorlopig nog niet mogelijk om daar een aangifte van schuldvordering in te dienen. Van zodra diens gegevens ons bekend zijn, plaatsen we die info op onze website.

Wat kunt u doen?

U hebt een ticket gekocht voor een vlucht voor 29 oktober en wil zelf annuleren? 

  • Hebt u een niet-flexibel ticket (regular tariff, bv. EconomyLight) geboekt?
    U kunt alleen om terugbetaling van de luchthavenbelastingen (fees and taxes) vragen via de vereffenaar.  
  • Hebt u een flexibel ticket (bv. EconomyFlex-Tarif) geboekt?
    • Tickets gekocht voor 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket vragen via de vereffenaar. 
    • Tickets gekocht na 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket vragen via het Guest Relation Team Air Berlin.

Air Berlin heeft uw vlucht geannuleerd?

  • Tickets gekocht voor 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket vragen via de vereffenaar. 
  • Tickets gekocht na 15 augustus 2017: u kunt een terugbetaling van het ticket vragen via het Guest Relation Team Air Berlin.

Ook buiten de vereffeningsprocedure hebt u enkele opties

  • Hebt u tickets betaald met een kredietkaart en wordt de vlucht niet uitgevoerd? Neem dan contact op met www.mijnkaart.be en doe een terugbetalingsverzoek (chargeback request).
  • Hebt u uw reservatie betaald met een debetkaart of overschrijving ? Dan kunt u een claim indienen bij het Guest Relation Team van Air Berlin. Dit zal dan worden geregistreerd in de toekomstige vereffeningsprocedure en de vereffenaar zal u contacteren. 

U hebt een claim tegen Air Berlin vanwege een annulering, vertraging, instapweigering of problemen met uw bagage?

U kunt een claim indienen bij het Guest Relation Team van Air Berlin. Dit zal dan worden geregistreerd in de eventuele toekomstige vereffeningsprocedure en de vereffenaar zal u contacteren.

U hebt een pakketreis geboekt?

De reisorganisator is verantwoordelijk voor vervangend vervoer als de Air Berlin-vlucht is geannuleerd.

Meer informatie?

Verdere informatie kunt u vinden op de website van Air Berlin.

Hebt u vragen over uw rechten? Neem dan contact op met onze juristen.