Eén cv maken betekent maandelijks betalen?

Ongeruste consumenten contacteren ECC België nadat ze tot hun verbazing ontdekken dat maandelijks een bedrag afgeschreven wordt via hun rekening. Ze hebben allemaal via een website een curriculum vitae opgemaakt en betaald. Maar ze hadden niet in de gaten dat zij ongewenst inschreven op een abonnement waarvoor maandelijks een bijdrage aangerekend wordt.

Afgedwongen aankoop

Vóór u online koopt, moet de verkoper u duidelijk en verstaanbaar informeren over o.a.:

  • zijn identiteit
  • de inhoud van uw bestelling/beschrijving van de dienst
  • de voorwaarden van uw aankoop
  • de betaalwijze
  • het herroepingsrecht

Uit het relaas van de consumenten blijkt dat het aanbod niet duidelijk was.

Eenmaal besteld, moet de onlinehandelaar u een bestellingsbevestiging bezorgen die opnieuw al deze informatie bevat. En hier wringt opnieuw het schoentje. De getroffenen geven aan dat zij nooit informatie ontvingen over het betalende abonnement waaraan zij gebonden zijn.

Door het ontbreken van deze elementaire informatie, werd er geen geldig abonnement afgesloten

Ons advies

Schrijf de firma om te bevestigen dat u niet ingetekend hebt op een betalend abonnement en dus ook niet de intentie hebt om te betalen. Vraag ook de onmiddellijke stopzetting van het beweerde abonnement en een terugbetaling van de onterecht geïnde bedragen. Hoe u dat precies doet, leest u hier.

Vangt u bot en betaalde u met een kredietkaart? Contacteer de uitgever van uw kaart en vraag een terugbetaling of ‘charge back’. Of dien een klacht in bij ECC België als de firma in een andere EU-land gevestigd is.

Andere voorbeelden van afgedwongen aankoop

ECC België ontvangt veel klachten van consumenten die ongewenst vastzitten aan dure abonnementen. Ongure bedrijven lokken consumenten in de val per telefoon of via advertenties op sociale media.

Doe de Webshop Check

Koopt u wel eens op het internet? Heb de juiste reflex en doe de Webshop Check voordat u op de bestelknop klikt.