Britse luchtvaartmaatschappij flybmi is failliet

British Midland Regional Limited (flybmi) is insolvent. Vluchten kunnen daarom niet meer worden uitgevoerd. Bent u getroffen? Hieronder leest u wat u kunt doen.

Vlucht rechtstreeks of via een reisagent geboekt bij flybmi?

Betaalde u de reservatie met een kredietkaart? Vraag  de uitgever van uw kredietkaart om een 'chargeback'. Benadruk dat BMI de service waarvoor u betaalde niet kan bieden en dat ze haar klanten op haar website zelf adviseert een terugbetalingsverzoek in te dienen.

Betaalde u op een andere manier, bv. met een debetkaart of weigert de uitgever van uw kredietkaart de ticketprijs terug te betalen?  Dien dan een verzoek in bij de curator: BMR@bdo.co.uk. Helaas is de kans dat u uw geld terugkrijgt bij een faillissement zeer klein.

Boekte u een nieuwe vlucht bij een andere luchtvaartmaatschappij ter vervanging van de geannuleerde flybmi-vlucht? Die wordt helaas niet terugbetaald.

Vlucht geboekt bij een andere luchtvaartmaatschappij maar uitgevoerd door flybmi?

Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij waarbij u hebt geboekt (Lufthansa, Brussels Airlines, Air France, Air Dolomiti, Turkish Airlines of Loganair) en vraag of zij uw ticketprijs terugbetaalt of een alternatieve vlucht aanbiedt.

Vlucht geboekt bij flybmi als deel van een pakketreis?

Contacteer de reisorganisator. Hij is verplicht vervangend vervoer te regelen. Ook al bent u intussen gestrand op uw reisbestemming. U hoeft niets extra te betalen.

Reisverzekering

Reisverzekeringen dekken meestal het faillissement van luchtvaartmaatschappijen niet. Dit betekent dat u geen terugbetaling van de ticketprijs of andere schade (bv. hotelreservaties, een alternatieve vlucht) krijgt. Vraag het voor alle zekerheid toch na bij uw verzekeringsmaatschappij.