Fraude op online verkoopplatforms: wees oplichters te slim af

Laatst aangepast op 26-03-20.

Steeds vaker doen we onze online aankopen op verkoopplatforms zoals Amazon, Bol.com of eBay. Deze platforms zijn ook populair bij ondernemingen, die graag de infrastructuur van een e-commerce gigant gebruiken om hun eigen producten online aan de man te brengen. En ook consumenten zijn intussen zo vertrouwd met deze platforms, dat ze minder op onze hoede zijn voor oplichting en fraude – en juist daar maken oplichters gretig gebruik van. Met lepe trucjes leiden ze u weg van het platform. Resultaat? In het beste geval bent u uw geld kwijt, in het slechtste plunderen de oplichters ook uw bankrekeningen.

Werkwijze van oplichters op verkoopplatforms

Oplichters gebruiken meestal een excuus om u naar een andere website te leiden. Hier vindt u een aantal vaak gebruikte smoesjes:

Voorbeeld 1

De verkoper vraagt u om een klein bedrag over te schrijven via een betaallink, zodat hij uw bankgegevens kan verifiëren. Als u vraagt om tekst en uitleg, krijgt u vaak te horen dat hij zelf het slachtoffer van oplichting is en dat hij uit voorzorg al zijn klanten eerst wil verifiëren. Via de betaallink leidt hij u naar een frauduleus duplicaat van het platform, dat al uw gegevens opslaat. Dit fake platform leidt u opnieuw verder naar een kopie van uw online bankingwebsite, waar u dan uw betaalgegevens moet ingeven. Zo verschaft de oplichter zich toegang tot uw bankrekeningen!

Voorbeeld 2

De verkoper vraagt hem een mail te sturen, voordat u uw bestelling plaatst. Vraagt u om een reden, dan krijgt u weer een smoesje te horen. De verkoper wilt zogezegd nagaan of hij het artikel nog in voorraad heeft, of hij wilt de leveringsvoorwaarden bespreken. Via e-mail probeert de verkoper de transactie dan verder af te handelen. Zo stelt hij misschien voor om – voor uw gemak – de bestelling te plaatsen via het platform. U ontvangt dan een valse bevestigingsmail die er identiek uitziet aan een bevestigingsmail van het platform. In die e-mail vraagt de verkoper het geld over te schrijven op zijn bankrekening. Ga hier nooit op in! Zodra u overschrijft, hoort u niets meer van de verkoper.

Onze tips

  • Laat u niet wegleiden van het platform.
  • Volg nooit een link die de verkoper u doorstuurde, maar sta er op om zelf via het platform te bestellen.
  • Weet dat verkopers te goeder trouw nooit zullen vragen uzelf te verifiëren via een overschrijving van een paar eurocent.
  • Zit u in de betaalfase van uw bestelling , kijk dan of de website beveiligd is. Het webadres start met ‘https://’ in plaats van ‘http://’ en u ziet een ‘slotje’ naast het webadres.
  • Betaal bij voorkeur met een kredietkaart of een beveiligd betaalsysteem zoals PayPal, dan bent u extra beschermd in geval van oplichting.

Toch opgelicht? Dit kunt u doen

  • Leg een klacht neer bij de politie. Alleen de politie kan de nodige onderzoeksdaden stellen om de oplichters te identificeren.
  • Contacteer zo snel mogelijk uw bank. Zij kan in sommige gevallen de transacties stoppen en uw rekeningen beschermen.
  • Betaalde u met een kredietkaart? Betwist de transactie bij de uitgever van uw kaart.

Liet u zich tijdens de transactie weggeleiden van het platform, dan u kunt u zich helaas niet richten tot het platform. Het is niet verantwoordelijk voor de praktijken van de verkoper waarmee u een contract aanging.

Betaalde u via het betalingssysteem van het platform, dan kunt u bij problemen vaak wél de tussenkomst van het platform vragen.