Fraudeurs misbruiken de goede naam van ECC België

Laatst aangepast op 25-04-24.

Oplichters gebruiken de naam van het Europees Centrum voor de Consument België om het vertrouwen van consumenten te winnen en hen geld afhandig te maken. Onze tip: geef nooit uw bankgegevens door aan onbekenden.

Onze naam wordt misbruikt! Consumenten ontvingen een e-mail van [email protected]. met daarin het logo van het Europees Centrum voor de Consument België. De e-mail verwijst naar een transactie van een groot bedrag en vermeldt het telefoonnummer van Card Stop. De oplichters rekenen erop dat ontvangers, verrast door de overschrijving, de transactie via het vermelde nummer van Card Stop willen betwisten.

Hun enige doel? Consumenten geld aftroggelen! Het vermelde telefoonnummer van Card Stop is dan ook niet het echte nummer van Card Stop, maar een nummer dat de oplichters gebruiken om hun slag te slaan.

Weet dat ECC België consumenten gratis helpt en enkel uw bankgegevens vraagt als wij bemiddelen in uw conflict met een handelaar gevestigd in een ander Europees land en daarbij een terugbetaling verzoeken. Wij vragen NOOIT uw pincode.

Phishing

Hengelen naar bankgegevens of andere persoonlijke informatie met als doel die te misbruiken of geld van de rekening van slachtoffers te halen, wordt ook phishing genoemd. Oplichters doen het telefonisch, maar ook per mail en misbruiken de naam van bekende instanties om vertrouwen bij hun slachtoffers op te wekken.

Deze vorm van oplichting is niet nieuw. Helaas is vandaag ECC België slachtoffer. Gisteren waren dat andere organisaties en bedrijven. En morgen zullen er weer nieuwe slachtoffers zijn.

Ontdek hoe fraudeurs te werk gaan en leer meer over andere vormen van oplichting en bedrog.

Ons advies

  • Geef nooit uw bankgegevens door per telefoon, zeker niet aan onbekenden die u bellen!
  • Kreeg u een e-mail van een e-mailadres dat u herkent maar die u toch niet vertrouwt? Het is mogelijks een geval van spoofing. Stuur deze e-mail door naar [email protected] en verwijder de e-mail.
  • Weiger uw digipass te gebruiken als u er telefonisch om gevraagd wordt.
  • Is er geld van uw rekening gehaald? Vraag dan een terugbetaling aan de uitgever van uw kaart. Hoe? Volg de instructies van ECC België.
  • Informeer het meldpunt.be en volg het scenario ‘Tegenpartij = particulier - Fraude’.