Misleid? Wat nu gedaan?

Bent u slachtoffer van misleidende praktijken? ECC België geeft u enkele tips:

  1. Neem contact op met de verkoper, best schriftelijk en probeer samen een oplossing te vinden: 
    1. Leg uit dat u niet akkoord bent met de aankoop;
    2. Vertel waarom u zich misleid voelt of onder druk gezet (bijvoorbeeld voor internetaankopen door een printscreen toe te voegen)
    3. Vraag duidelijk de annulatie van de aankoop, de terugbetaling of een vergoeding;
    4. Stel een termijn waarbinnen u een antwoord verwacht.
  2. Kocht u per postorder, telefoon of online? Of buiten de onderneming van de handelaar?  Weet dan dat u een herroepingsrecht heeft: u kan uw aankoop annuleren binnen de 14 dagen. Wenst u dit te doen, contacteer dan schriftelijk de verkoper binnen deze termijn met de melding dat u uw aankoop wenst te herroepen en uw geld wenst te recupereren.

  3. Geen oplossing gevonden met de handelaar? Richt u dan tot:
    1. Het Europees Centrum voor de Consument als de verkoper en uzelf in een verschillende lidstaat van de Europese Unie (of in Noorwegen of in IJsland) verblijven;
    2. De Consumentenombudsdienst of Test Aankoop als de verkoper en uzelf in België woonachtig zijn. 
  4. Betaalde u via kredietkaart? Betwist uw betaling bij de uitgever van uw kredietkaart. Meer details vindt u in de rubriek 'geld terugvorderen na fout, diefstal of fraude'.