Coronavirus: Wat te doen als u een verblijf in een getroffen land hebt geboekt?

Reist u binnenkort naar China, Italië of een ander land dat zwaar getroffen is door het coronavirus of Covid‑19 en bent u van plan uw verblijf te annuleren? Volg deze tips indien u een terugbetaling probeert te verkrijgen.

Hebt u een pakketreis geboekt?

Hebt u een pakketreis geboekt bij een reisbureau, inclusief bv. vluchten en verblijf? Uw recht op terugbetaling hangt af van wie het initiatief neemt om uw reis te annuleren.

  • Annuleert het reisbureau of de reisorganisator? U hebt recht op een gelijkwaardige alternatieve reis (andere bestemming, andere datum, ...) of op terugbetaling van wat u al betaalde.

  • Laat het reisbureau of de reisorganisator de reis doorgaan? Wettelijk kunt u enkel een terugbetaling eisen als de maatregelen getroffen naar aanleiding van het coronavirus belangrijke gevolgen hebben op de uitvoering van onderdelen van uw pakketreis (bv. annulatie van tussenlandingen, uitstappen, …). Gaan alle onderdelen van uw reis door zoals gepland, dan kunt u uw reis enkel annuleren onder de voorwaarden in uw contract. Er kunnen daarom annuleringskosten aangerekend worden.

Hebt u uw reis zelf en bij verschillende uitvoerders geboekt?

Annuleren de uitvoerders (luchtvaartmaatschappij, hotel, autoverhuurbedrijf, …) uw reservering op eigen initiatief? U hebt recht op een volledige terugbetaling van de geannuleerde dienst. Hou er rekening mee dat elke dienst afzonderlijk wordt beheerd. De annulering van de ene dienst leidt niet automatisch tot de annulering van een andere.

Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Contacteer de luchtvaartmaatschappij om een nieuwe vlucht te boeken of een terugbetaling van uw ticket te vragen. Het is onwaarschijnlijk dat u een annulatievergoeding zal krijgen. De coronavirusepidemie is immers een geval van overmacht.

Gaat uw vlucht, hotelreservering of autoverhuur gewoon door? Raadpleeg het annuleringsbeleid van toepassing op uw reservering om te achterhalen welk bedrag wordt terugbetaald als u zelf besluit uw reis te annuleren. Vliegtickets in economy class worden meestal niet terugbetaald. U kunt de luchtvaartmaatschappij wel vragen de luchthaventaksen terug te betalen.

Komt een annuleringsverzekering tussenbeide als u annuleert omwille van het coronavirus?

De meeste annuleringsverzekeringen komen niet tussen als u annuleert omwille van het coronavirus. Deze verzekeringen vergoeden enkel ‘persoonlijke omstandigheden’ (bv. een ongeval, overlijden van een naaste, echtscheiding of herexamen). De meeste contracten sluiten epidemieën zelfs uitdrukkelijk uit.

Sommige verzekeringen laten u wel toe om te annuleren bij een negatief reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken, op voorwaarde dat u die reis vóór het advies boekte. Als de overheidsdienst ‘niet-essentiële reizen’ afraadt, dan kunt u onder zo’n verzekering annuleren. Op dit ogenblik staat enkel Italië op de lijst met negatief reisadvies door Corona .

U zit in quarantaine. Wie betaalt de kosten?

Zit u in quarantaine in een hotel of op een cruiseschip geboekt als onderdeel van een pakketreis en u kunt niet huiswaarts keren op de geplande datum? De Belgische wet bepaalt dat de reisorganisator de kosten moet dekken voor maximum drie overnachtingen wanneer reizigers vastzitten op hun reisbestemming door ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheden’.

Verder moet de reisorganisator u zo snel mogelijk bijstaan met informatie over:

  • de beschikbare medische diensten
  • de plaatselijke autoriteiten waar u terecht kunt voor hulp
  • de consulaire bijstand waarop u beroep kunt doen

Bijkomende nachten moet u waarschijnlijk zelf betalen.

Boekte u zelf uw verblijf, dan is er geen wettelijke regeling wie de extra verblijfskosten moet dekken.

Hebt u een reisverzekering afgesloten? Vraag uw verzekeraar of en onder welke voorwaarden hij de verblijfskosten dekt.

En hoe zit het met de terugvlucht? De reisorganisator moet het vervoer huiswaarts regelen en bv. vliegtickets reserveren. Boekte u zelf uw vlucht en verblijf, dan zult u een nieuwe terugvlucht moeten kopen en betalen.

Uw vlucht werd geannuleerd. Hebt u recht op compensatie?

Bij annulering van uw vlucht of pakketreis naar gebieden getroffen door het coronavirus moet de luchtvaartmaatschappij natuurlijk sowieso uw vliegtickets terugbetalen.

Maar waarschijnlijk hebt u geen recht op schadevergoeding. Een uitbraak van een epidemie wordt namelijk gezien als een buitengewone omstandigheid waaronder uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisator mag annuleren. Alles hangt af van de precieze omstandigheden op uw bestemming – het is niet omdat de luchtvaartmaatschappij zich op het coronavirus beroept, dat het altijd om een buitengewone omstandigheid zal gaan.

Een evenement is geannuleerd. Hebt u recht op terugbetaling van uw tickets?

Er is helaas geen duidelijk antwoord op deze vraag, omdat het hier gaat om een geval van overmacht waardoor de organisator van elke verplichting vrijgesteld is. Maar de regel bij overmacht is dat beide partijen van hun verbintenissen ontslaan zijn. Volgens Test Aankoop, bijvoorbeeld, hebt u dan wel recht op terugbetaling.

Is er sprake van overmacht op dit ogenblik? Ook dat is niet duidelijk. De overheid ontraadt de organisatie van evenementen met meer dan 1000 aanwezigen maar er is geen officieel verbod. Overmacht of niet? Dit is voer voor juridische discussies.

Goed om te weten

  • Controleer de algemene voorwaarden van de organisator. Soms vermelden die dat u instaat dat u het risico op zich heeft genomen.
  • Contacteer de organisator als u de tickets al afrekende. Hebt u nog niet betaald? Betaal dan niet.

Enkele tips

  • Overweegt u uw reis te annuleren? Wacht even af. Verslechtert de situatie op uw bestemming, dan zal het reisbureau of de luchtvaartmaatschappij uw reservering waarschijnlijk zelf annuleren. In dat geval hebt u recht op terugbetaling.

  • Bezoek regelmatig de website van de FOD Buitenlandse Zaken voor een update van de huidige situatie op uw besteming. Opgelet: een negatief reisadvies betekent niet dat uw reisbureau, reisorganisator of uitvoerder verplicht is uw reservatie te annuleren.

  • Annuleert het reisbureau of de uitvoerder uw reservering niet en verkiest u niet te vertrekken? Raadpleeg de annuleringsvoorwaarden in het contract. Probeer vóórdat u annuleert een compromis te bereiken als een volledige terugbetaling niet mogelijk is. Zo kunt u bv. een tegoed vragen voor gebruik bij een nieuwe boeking.

  • Heb je een reisverzekering afgesloten? Vraag uw verzekeraar of en onder welke voorwaarden u gedekt bent als u zelf annuleert omwille van het coronavirus.

  • Wilt u koste wat kost naar China reizen? Raadpleeg de aanbevelingen van de FOD Volksgezondheid om het risico op besmetting te minimaliseren.

Laatste update: 12/03/2020