Coronavirus: Wat te doen als u een verblijf in een getroffen land hebt geboekt?

Reist u binnenkort naar China of een ander land dat zwaar getroffen is door het coronavirus of Covid‑19 en bent u van plan uw verblijf te annuleren? Volg deze tips indien u een terugbetaling probeert te verkrijgen.

Hebt u een pakketreis geboekt?

Hebt u een pakketreis geboekt bij een reisbureau, inclusief bv. vluchten en verblijf? Uw recht op terugbetaling hangt af van wie het initiatief neemt om uw reis te annuleren.

  • Annuleert het reisbureau of de reisorganisator? U hebt recht op een gelijkwaardige alternatieve reis (andere bestemming, andere datum, ...) of op terugbetaling van wat u al betaalde.

  • Laat het reisbureau of de reisorganisator de reis doorgaan? Wettelijk kunt u enkel een terugbetaling eisen als de maatregelen getroffen naar aanleiding van het coronavirus belangrijke gevolgen hebben op de uitvoering van onderdelen van uw pakketreis (bv. annulatie van tussenlandingen, uitstappen, …). Gaan alle onderdelen van uw reis door zoals gepland, dan kunt u uw reis enkel annuleren onder de voorwaarden in uw contract. Er kunnen daarom annuleringskosten aangerekend worden.

Hebt u uw reis zelf en bij verschillende uitvoerders geboekt?

Annuleren de uitvoerders (luchtvaartmaatschappij, hotel, autoverhuurbedrijf, …) uw reservering op eigen initiatief? U hebt recht op een volledige terugbetaling van de geannuleerde dienst. Hou er rekening mee dat elke dienst afzonderlijk wordt beheerd. De annulering van de ene dienst leidt niet automatisch tot de annulering van een andere.

Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Contacteer de luchtvaartmaatschappij om een nieuwe vlucht te boeken of een terugbetaling van uw ticket te vragen. Het is onwaarschijnlijk dat u een annulatievergoeding zal krijgen. De coronavirusepidemie is immers een geval van overmacht.

Gaat uw vlucht, hotelreservering of autoverhuur gewoon door? Raadpleeg het annuleringsbeleid van toepassing op uw reservering om te achterhalen welk bedrag wordt terugbetaald als u zelf besluit uw reis te annuleren. Vliegtickets in economy class worden meestal niet terugbetaald. U kunt de luchtvaartmaatschappij wel vragen de luchthaventaksen terug te betalen.

Enkele tips

  • Overweegt u uw reis te annuleren? Wacht even af. Verslechtert de situatie op uw bestemming, dan zal het reisbureau of de luchtvaartmaatschappij uw reservering waarschijnlijk zelf annuleren. In dat geval hebt u recht op terugbetaling.

  • Bezoek regelmatig de website van de FOD Buitenlandse Zaken voor een update van de huidige situatie op uw besteming. Opgelet: een negatief reisadvies betekent niet dat uw reisbureau, reisorganisator of uitvoerder verplicht is uw reservatie te annuleren.

  • Annuleert het reisbureau of de uitvoerder uw reservering niet en verkiest u niet te vertrekken? Raadpleeg de annuleringsvoorwaarden in het contract. Probeer vóórdat u annuleert een compromis te bereiken als een volledige terugbetaling niet mogelijk is. Zo kunt u bv. een tegoed vragen voor gebruik bij een nieuwe boeking.

  • Heb je een reisverzekering afgesloten? Vraag uw verzekeraar of en onder welke voorwaarden u gedekt bent als u zelf annuleert omwille van het coronavirus.

  • Wilt u koste wat kost naar China reizen? Raadpleeg de aanbevelingen van de FOD Volksgezondheid om het risico op besmetting te minimaliseren.