FAQ: Coronavirus

Vluchten worden geannuleerd, reizen gaan niet door en concerten worden verplaatst. U vraagt zich wellicht af waarop u recht hebt. De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor iedereen, niet alleen voor u als consument maar ook voor de luchtvaartmaatschappijen, webshops, hoteluitbaters, touroperators, enz. Waar u wettelijk recht op hebt, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat u het ook moet claimen. Misschien is er een oplossing die goed is voor beide partijen.

Snuister hier in onze antwoorden op vragen van consumenten. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord! Toch niet gevonden? Misschien vindt u het antwoord hier of neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of ECCNET-BE@ec.europa.eu). Onze dienstverlening is gratis.

1. Ik heb normaal een vlucht deze week/maand en deze werd nog niet geannuleerd. Ik wil niet vertrekken omwille van het coronavirus. Wat moet ik doen?

Eerst en vooral is het belangrijk om zelf niet te annuleren, want dan moet u vaak de kosten dragen. Controleer de voorwaarden van uw ticket, want het is goed mogelijk dat u uw ticket kan herboeken. De kans is groot dat uw vlucht alsnog geannuleerd wordt dichter bij de vertrekdatum. Raadpleeg ook de website van uw luchtvaartmaatschappij. Veel maatschappijen hebben een speciale regeling getroffen waaronder u kosteloos kunt herboeken of een voucher of tegoedbon krijgt.

Kijk ook naar de website van de luchthaven – daar kunt u het laatste nieuws over uw vlucht zien. Het is goed mogelijk dat uw vlucht wel degelijk geannuleerd is, maar dat de luchtvaartmaatschappij u nog niet op de hoogte bracht omdat ze overrompeld is door de hectische situatie. Neem printscreens van de stand van zaken van uw vlucht, zodat u later ook een bewijs hebt daarover.

Let op: indien uw vlucht deel uitmaakt van een zogenaamde ‘pakketreis’ dan gelden er andere regels. Men spreekt over een pakketreis als uw vlucht samen werd geboekt met een andere reisdienst, zoals accommodatie, autoverhuur of, onder bepaalde voorwaarden, samen met een andere toeristische dienst. Meer informatie over pakketreizen vindt u hier. Meer informatie over het recht om uw pakketreis te annuleren ten gevolge van het coronavirus vindt u bij vraag 4, 5 en 6.

2. Mijn vlucht werd niet geannuleerd maar ik kan niet meer reizen omwille van een inreisverbod van de plaatselijke autoriteiten.

Het is op dit moment niet volledig duidelijk of u hier aanspraak kunt maken op een terugbetaling als de vlucht doorgaat. Het is echter zeer goed mogelijk dat zo’n vlucht alsnog geannuleerd zal worden.

U neemt best contact op met de luchtvaartmaatschappij om te onderhandelen over een eventuele herboeking, terugbetaling of een voucher. U kijkt ook best op hun website – veel luchtvaartmaatschappijen hebben al een speciale regeling getroffen waaronder u kosteloos kunt herboeken of een voucher of tegoedbon krijgt. U kunt ook via hun website, of die van de luchthaven, de status van uw vlucht volgen. Neem hier altijd printscreens van zodat u later een bewijs hebt.

Let op: indien uw vlucht deel uitmaakt van een zogenaamde ‘pakketreis’ dan gelden er andere regels. Men spreekt over een pakketreis als uw vlucht samen werd geboekt met een andere reisdienst, zoals accommodatie, autoverhuur of, onder bepaalde voorwaarden, samen met een andere toeristische dienst. Meer informatie over pakketreizen vindt u hier. Meer informatie over het recht om uw pakketreis te annuleren ten gevolge van het coronavirus vindt u bij vraag 4, 5 en 6.

3. Mijn vlucht werd geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij wilt mij niet terugbetalen. In plaats daarvan bieden ze mij een voucher of tegoedbon aan.

Onder de Europese wetgeving zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om u te laten kiezen tussen een alternatieve vlucht (zonder bijkomende kosten) of terugbetaling. Gezien de uitzonderlijke situatie is het desondanks toch vaak beter om voor een terugbetaling via voucher of tegoedbon te kiezen. Door de coronacrisis staat de luchtvaartsector namelijk onder grote druk. Bovendien is het bijzonder moeilijk om op dit moment terugbetaling te verkrijgen, omdat de luchtvaartmaatschappijen en hun klantendiensten overstelpt zijn met aanvragen. Lees wel goed de voorwaarden van de voucher vooraleer u die aanvaardt.

Indien een tegoedbon of een voucher toch geen oplossing zijn, omdat u bijvoorbeeld geen andere reis wilt of kunt maken, dan kunt u terugbetaling van uw ticket vragen. De Europese regelgeving is nog altijd van kracht, en u hebt dus recht op terugbetaling. U hebt wel geen recht op bijkomende compensatie, omdat het coronavirus een vorm van overmacht is.

4. Mijn pakketreis werd geannuleerd door de reisorganisator. Die wil mij een voucher aanbieden in plaats van mij terug te betalen.

Normaal gezien hebt u recht op een gelijkwaardige reis of terugbetaling indien de reisorganisator annuleert. Verschillende landen hebben nu specifieke regels aangenomen om hun reissector te beschermen. Deze regels kunnen gevolgen hebben voor uw recht op terugbetaling.

Hebt u uw reis geboekt bij een Belgische reisagent of een reisagent die zich op de Belgische markt richt? Op 19/03/2020 heeft de Belgische wetgever een speciale regeling getroffen om de reissector te beschermen. Deze regeling geldt voor de komende drie maanden en is van toepassing op alle annuleringen door het coronavirus, ook op annuleringen die voor 19/03/2020 plaatsvonden. De reisorganisator kan u een voucher of tegoedbon aanbieden in plaats van terugbetaling, op voorwaarde dat die de volledige waarde van het reeds betaalde bedrag vertegenwoordigt en een geldigheid heeft van minstens één jaar. De voucher moet ook vermelden dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis en er mag geen enkele extra kost aangerekend worden voor het afleveren van die voucher. U kunt de voucher niet weigeren als aan alle voorwaarden werd voldaan.

Indien u bij een reisorganisator in een ander EU-land hebt geboekt, die zich niet op de Belgische markt richt, dan zult u moeten kijken of de overheid van dat land vergelijkbare maatregelen heeft genomen. In Frankrijk kan de reisorganisator u bijvoorbeeld een voucher met geldigheidsduur van 18 maanden aanbieden. In Nederland is er geen wettelijk kader, maar worden ook (vrijblijvend) vouchers aangeboden. Meer informatie over de Franse regels vindt u in vraag 15, meer informatie over de Nederlandse regels in vraag 16.

Indien dat niet zo is, dan hebt u recht op terugbetaling.

5. Ik heb een pakketreis geboekt, en die is nog niet geannuleerd. Ik wil deze annuleren omwille van het coronavirus.

Onder de pakketreizenwet kan u als reiziger annuleren als onvermijdbare en buitengewone omstandigheden aanzienlijke gevolgen hebben voor uw reis. Het coronavirus en de maatregelen die daartegen genomen worden, zijn vaak zo’n onvermijdbare en buitengewone omstandigheid. Als die dus een aanzienlijk gevolg hebben voor uw pakketreis (vb. geannuleerde vlucht, hotel niet beschikbaar, toeristische uitstap geannuleerd…) dan kunt u annuleren. Normaal hebt u dan recht op terugbetaling van het reeds betaalde bedrag. U kijkt best naar het reisadvies van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Indien die een negatief advies geeft voor een bepaald land, dan is dat een zeer goede indicatie dat u kosteloos zult kunnen annuleren.

Hebt u uw reis geboekt bij een Belgische reisagent of een reisagent die zich op de Belgische markt richt? Op 19/03/2020 heeft de Belgische wetgever een afwijkende regeling voorzien om de Belgische reisorganisators te beschermen. Deze regeling geldt voor de komende drie maanden en is van toepassing op alle annuleringen door het coronavirus. Indien u een pakketreis hebt geboekt bij een Belgische reisorganisator, dan kan die u een voucher of tegoedbon aanbieden. Die voucher moet de volledige waarde van het reeds betaalde bedrag vertegenwoordigen en een geldigheid hebben van minstens één jaar. De voucher moet ook vermelden dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis en er mag geen enkele extra kost aangerekend worden voor het afleveren van die voucher. U kunt de voucher niet weigeren als aan die voorwaarden werd voldaan.

Indien u bij een reisorganisator in een ander EU-land hebt geboekt, die zich niet op de Belgische markt richt, dan zult u moeten kijken of de overheid van dat land vergelijkbare maatregelen heeft genomen. In Frankrijk kan de reisorganisator u bijvoorbeeld een voucher met geldigheidsduur van 18 maanden aanbieden. In Nederland is er geen wettelijk kader, maar worden ook (vrijblijvend) vouchers aangeboden. Meer informatie over de Franse regels vindt u in vraag 15, meer informatie over de Nederlandse regels in vraag 16.

Indien dat niet zo is, dan hebt u recht op terugbetaling onder de hierboven besproken voorwaarden.

6. Ik heb een pakketreis geboekt maar nog niet betaald. De pakketreis werd geannuleerd maar de organisator vraagt nu om toch te betalen, in ruil voor een voucher. Moet dit?

Hebt u uw pakketreis geboekt bij een Belgische reisagent of een reisagent die zich op de Belgische markt richt? Dan is het antwoord neen.

  • Hebt u uw reis al betaald? Of een voorschot? Dan kunnen de Belgische reisagenten u een voucher of tegoedbon aanbieden ter waarde van het betaalde bedrag. U kunt de voucher niet weigeren.
  • Maar hebt u nog niets betaald en kunt u niets doen met een voucher, dan hoeft u helemaal niets te betalen.
  • Als u al een voorschot hebt betaald, dan moet u een voucher ter waarde van dat voorschot aanvaarden, maar kunt u weigeren om het resterende bedrag nog te betalen.

Hebt u uw pakketreis geboekt bij een reisagent in een ander EU-land die zich niet richt op de Belgische markt? Ga na of de overheid van dat land specifieke maatregelen heeft genomen voor de coronacrisis, zoals de Belgische overheid dat gedaan heeft. Contacteer uw reisagent om een oplossing te bespreken. Als u tot een akkoord komt, vraag dan om bevestiging per e-mail. In principe zult u waarschijnlijk niet moeten betalen. Hebt u nog niets betaald, dan doet u dat dus best niet.

7. Ik heb een hotel geboekt en zij hebben mijn boeking niet geannuleerd. Ik wil of kan niet meer naar de bestemming reizen. Wat kan ik doen?

Er is hierover op dit ogenblik geen duidelijke Europese of Belgische regelgeving. Alles hangt dus af van het recht van het land van bestemming en de algemene voorwaarden van uw boeking. U neemt best contact op met het hotel, en probeert zo een regeling te treffen.  

U kunt eventueel wel op het contractrecht terugvallen. In veel landen zijn hotels nog open, maar zijn de gemeenschappelijke plaatsen (zwembad, restaurant, bar, spa) gesloten. Indien dat het geval is, dan is het onmogelijk voor de hoteleigenaar om zijn contractuele verplichtingen nog na te komen en dan kunt u eventueel aanspraak maken op vervanging via voucher of terugbetaling.

Let op: indien uw accommodatie deel uitmaakt van een zogenaamde ‘pakketreis’ dan gelden er andere regels. Men spreekt over een pakketreis als uw hotel samen werd geboekt met een andere reisdienst, zoals vluchten, autoverhuur of, onder bepaalde voorwaarden, samen met een andere toeristische dienst. Meer informatie over pakketreizen vindt u hier. Meer informatie over het recht om uw pakketreis te annuleren ten gevolge van het coronavirus vindt u bij vraag 4, 5 en 6.

8. Mijn hotelreservatie is geannuleerd. Ze willen mij een voucher aanbieden in plaats van terugbetaling. Kan ik weigeren?

Hebt u een verblijf geboekt bij een Belgische hotel? Er is op dit ogenblik geen specifieke Europese of Belgische wetgeving voor hotelreservaties. Dat betekent dat u de voucher mag weigeren en terugbetaling kunt eisen. Gezien de uitzonderlijke situatie, is het desondanks toch vaak beter om voor een voucher of tegoedbon te kiezen.

Indien u in een ander land uw hotel boekte, dan gaat u best ook na of de overheid van dat land een  speciale regeling heeft getroffen waaronder vouchers mogen uitgegeven worden.

Let op: indien uw hotelboeking deel uitmaakt van een zogenaamde ‘pakketreis’ dan gelden er andere regels en moet u wel genoegen nemen met een voucher. Men spreekt over een pakketreis als uw hotel samen werd geboekt met een andere reisdienst, zoals vluchten, autoverhuur of, onder bepaalde voorwaarden, samen met een andere toeristische dienst. Meer informatie over pakketreizen vindt u hier. Meer informatie over het recht om uw pakketreis te annuleren ten gevolge van het coronavirus vindt u bij vraag 4, 5 en 6.

9. Ik heb een hotel geboekt maar nog niet betaald. Mijn verblijf werd geannuleerd maar de hoteleigenaar vraagt nu om toch te betalen, in ruil voor een voucher. Moet dit?

Hebt u een verblijf geboekt bij een Belgische hotel? Dan is het antwoord neen. Indien u nog niet betaald hebt, dan hoeft u dat ook niet meer te doen.

Voor buitenlandse hotels kan er een andere regeling getroffen zijn door de bevoegde overheid. Het is echter zeer waarschijnlijk dat u niet zult moeten betalen. Hebt u nog niet betaald, dan doet u dat dus best niet.

10. Mijn vlucht werd geannuleerd en ik kan niet meer naar mijn bestemming reizen. Ik wil dan ook graag de plaatselijke dienst (autoverhuur, camperverhuur, toeristische dienst) die ik daar geboekt heb annuleren.

U hebt in principe geen recht om deze diensten kosteloos te annuleren als uw vlucht geannuleerd werd.

Annuleert de uitvoerder van de diensten, dan hebt u recht op terugbetaling van het volledige bedrag. Gezien de actuele situatie met het coronavirus en de enorme economische gevolgen daarvan bieden veel ondernemingen nu vouchers aan in plaats van terugbetalingen. Als een voucher voor u écht geen oplossing is, dan kunt u een terugbetaling in geld vragen.

Gaan de diensten toch nog door, dan bent u volledig afhankelijk van de algemene voorwaarden van uw contract en de goodwill van uw dienstverlener. Lees goed uw contract na, om te kijken of er een mogelijkheid tot annuleren is. Neem ook zo snel mogelijk contact op met de dienstverlener en vraag of u eventueel uw dienst kunt herboeken naar een andere datum of een voucher kunt krijgen.

Let op: indien uw dienst deel uitmaakt van een zogenaamde ‘pakketreis’ dan gelden er andere regels. Men spreekt over een pakketreis als bepaalde diensten zoals autoverhuur of, onder bepaalde voorwaarden, toeristische diensten, samen werden geboekt met een andere reisdienst, zoals accommodatie of vluchten. Meer informatie over pakketreizen vindt u hier. Meer informatie over het recht om uw pakketreis te annuleren ten gevolge van het coronavirus vindt u bij vraag 4, 5 en 6.

11. Ik heb tickets gekocht voor een event dat geannuleerd werd omwille van het coronavirus. Wat zijn mijn rechten?

Op 19/03/2020 heeft de Belgische wetgever een speciale regeling ingevoerd waaronder de eventorganisator u een voucher of tegoedbon kan aanbieden in plaats van terugbetaling. Die regeling is van toepassing op alle activiteiten van culturele, maatschappelijke, festieve, folkloristische, sportieve of recreatieve aard en geldt voor de volgende drie maanden. Ook annuleringen door het coronavirus voor 19/03/2020 vallen onder de wet. Werd uw event dus door een Belgische organisator georganiseerd dan is die regeling van toepassing.

Deze voucher of tegoedbon mag enkel worden afgeleverd onder de volgende voorwaarden:

  • De voucher is voor dezelfde activiteit die op een latere datum en op een nabijgelegen locatie wordt georganiseerd;
  • De activiteit wordt opnieuw georganiseerd binnen het jaar na uitreiking van de voucher;
  • De bon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat werd betaald;
  • Geen enkele extra kost wordt aangerekend;
  • De voucher vermeldt dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis.

U kunt de bon enkel weigeren indien u kunt bewijzen dat u verhinderd bent om de nieuwe activiteit bij te wonen op de nieuwe datum. Als de nieuwe activiteit niet doorgaat hebt u alsnog recht op terugbetaling.

Kocht u tickets voor een evenement in een ander land dan zijn uw rechten afhankelijk van de algemene voorwaarden van uw ticket en het nationaal recht van dat land. U kijkt best ook na of deze landen een speciale regeling getroffen hebben als gevolg van de coronacrisis.

12. Ik heb een ticket voor een evenement gekocht maar nog niet betaald. Het evenement werd geannuleerd maar de organisator vraagt nu om toch te betalen, in ruil voor een voucher. Moet dit?

Neen. Belgische organisatoren kunnen een voucher voor een nieuw evenement aanbieden aan klanten die al betaald hebben, en deze kunnen de voucher niet weigeren tenzij ze kunnen aantonen dat ze niet naar het vervangevenement kunnen gaan. Maar indien u nog niet betaald hebt, dan hoeft u dat ook niet meer te doen.

Bij buitenlandse organisatoren kan er een andere regeling getroffen zijn door de bevoegde overheid. Neem eerst contact op met uw eventorganisator en bespreek een oplossing. Komt u tot een akkoord, laat dat dan bevestigen per e-mail. Zo hebt u een bewijs. Het is echter zeer waarschijnlijk dat u niet zult moeten betalen. Als u nog niet betaald hebt, dan doet u dat dus best niet.

13. Ik heb iets gekocht bij een webshop en wil die goederen terugsturen. Ik ondervind daarbij moeilijkheden omwille van de coronacrisis.

Sommige webshops hebben een speciale regeling getroffen voor de coronacrisis. Daarbij wordt dan bijvoorbeeld de herroepingstermijn van 14 dagen verlengd. Vindt u geen informatie over een speciale regeling op de website, contacteer dan de klantendienst en bespreek of u een uitzondering kunt krijgen.

Weet wel dat uw wettelijke rechten dezelfde blijven, en dat alle speciale regelingen gunstmaatregelen zijn op het initiatief van de webshop zelf.  Komt u tot een akkoord, laat dat dan altijd bevestigen per e-mail. Zo hebt u een bewijsstuk als het later toch nog tot discussie zou komen.

14. Ik wil een goed laten herstellen onder de garantie. De verkoper gaat akkoord maar zegt dat de herstellers pas binnen een aantal maanden zullen langskomen. Kan dit?

Normaal hebt u recht op herstelling of vervanging binnen een redelijke termijn. Indien dit onmogelijk is, kunt u in principe terugbetaling eisen. Houd er wel rekening mee dat veel ondernemingen ten gevolge van de coronacrisis gesloten zijn of op een lagere capaciteit werken, en dat zij vaak overstelpt worden met vragen en klachten. Gezien de omstandigheden is het daarom beter om in onderling overleg, samen met de verkoper, tot een aanvaardbare oplossing te komen. Komt u tot een akkoord, laat dat dan altijd bevestigen per e-mail. Zo hebt u een bewijsstuk als het later toch nog tot een discussie zou komen.

15. Wat als ik een pakketreis, accommodatie, autohuur of een toeristische dienst heb gereserveerd in Frankrijk?

Frankrijk heeft ten gevolge van de coronacrisis een specifieke wet aangenomen. Deze is van toepassing op:

  • pakketreizen
  • accommodatie
  • autohuur
  • andere toeristische diensten

Ze is van toepassing op elke annulering door de reiziger of de professional die tussen 1 maart 2020 en 15 september 2020 wordt gemeld.

Dankzij deze regels kan de professional u een voucher of tegoedbon aanbieden die 18 maanden geldig is en alle betaalde bedragen dekt. U moet binnen de 30 dagen na de beëindiging van uw contract op de hoogte worden gebracht. Als de professional u een voucher aanbiedt, moet hij u binnen de 3 maanden na het beëindigen van uw contract een alternatieve prestatie van identieke of equivalente kwaliteit voorstellen,  en dit zonder bijkomende kosten. Heeft dat alternatief een lagere waarde, dan behoudt u het verschil in de vorm van een voucher.  

Let op, de professional is niet verplicht om u een voucher aan te bieden. Hij kan ook beslissen om u gewoon terug te betalen. Maar biedt hij u een voucher aan, dan kunt u geen terugbetaling in geld eisen gedurende de geldigheidsduur (18 maanden) van de tegoedbon.

Hebt u uw voucher aan het einde van deze periode niet gebruikt? Dan moet de professional u het volledige bedrag, of, indien van toepassing, het resterende bedrag terugbetalen, ongeacht de reden waarom u de voucher niet hebt gebruikt.

 

 

16. Wat als ik een pakketreis of accommodatie heb geboekt in Nederland?

In Nederland is op dit moment geen nieuwe wettelijke regeling voor reservaties voor pakketreizen of hotels/accommodaties. Wel kunnen we kort de situatie voor u samenvatten.

Annuleert een Nederlandse reisaanbieder uw pakketreis? Dan biedt hij u mogelijks een voucher aan. Deze voucher is tot 1 jaar na uitgifte geldig. Dit initiatief wordt ondersteund door de Nederlandse autoriteiten, die er echter voor zorgen dat u terugbetaling kunt vragen als u deze voucher niet hebt gebruikt na het verstrijken van deze periode van één jaar. Houd er ook rekening mee dat deze voucher valt onder de beschermende bepalingen die bestaan in geval van faillissement van een reisbureau of touroperator. 

Reserveerde u enkel accommodatie bij een Nederlands hotel of vakantiepark, dan zijn er twee situaties:

  • De accommodatie is gesloten wegens het coronavirus? U hebt recht op een terugbetaling van uw reservering. Gezien de huidige buitengewone situatie en de aanzienlijke economische gevolgen ervan, kan de professional u echter een voucher aanbieden. Controleer de voorwaarden voordat u deze aanvaardt.
  • De accommodatie is niet gesloten maar u kunt die niet bereiken door een inreis- of uitreisverbod? Dan hebt u geen recht op een terugbetaling. Het hotel kan immers de dienst nog steeds leveren. Een voucher kan dan een mooie oplossing zijn voor beide partijen.

17. Ik heb een webshop gevonden of een advertentie gezien die producten aanbiedt die tegen het coronavirus beschermen. Werken die producten echt?

Op dit ogenblik zijn er géén geneesmiddelen die tegen het coronavirus beschermen. Wetenschappers werken aan een vaccin en onderzoeken of bepaalde bestaande geneesmiddelen ook tegen het coronavirus kunnen ingezet worden. Deze producten zijn nog niet beschikbaar en zullen in de toekomst waarschijnlijk ook enkel beschikbaar zijn op doktersvoorschrift.

Een aantal online verkopers probeert nu ook munt te slaan uit deze crisis door allerhande producten aan te bieden die ‘extra bescherming’ bieden tegen het virus. Weet dat dergelijke beweringen je reinste onzin zijn. Als ontsmettingsalcohol, mondmaskers of handzeep aangeboden worden aan woekerprijzen, met de vermelding dat het product tegen het coronavirus beschermt, weet dan dat de verkoper u probeert te misleiden.

Om dergelijke praktijken te vermijden, doet u best de “Webshop Check” van ECC België.

  • Check de bron en vergelijk met de officiële informatie op de website van overheidsinstellingen
  • Check de verkoper
  • Laat u niet onder druk zetten door “schaarste”, “bijna uitverkocht” …

Let op: het is niet omdat een product aangeboden wordt op een betrouwbare website zoals ‘Amazon’ of ‘Bol.com’ dat de verkoper te betrouwen is. Amazon, Bol.com en andere webshops laat vaak ook andere verkopers hun platform gebruiken om hun producten te verkopen. Oplichters en fraudeurs maken daar gretig gebruik van. Ga altijd na wie de echte verkoper is. Meent u dat het om fraude gaat, dan kunt u de verkoper bij het platform melden, zodat het platform de nodige stappen kan nemen.

18. Ik heb een product gekocht dat zogezegd tegen het coronavirus beschermt, en verneem nu dat die producten niet werken. Wat kan ik doen?

Als u het product op een website zoals Amazon of Bol.com hebt gekocht dan kunt u een klacht indienen tegen de verkoper op het platform zelf. Dan zullen zij het product en/of de verkoper van het platform verwijderen.

Werd u slachtoffer van fraude of oplichting? Dien dan ook een klacht in bij de politie. Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van ECC België. Er is een webpagina voor oplichting en bedrog, en één voor misleidende praktijken.