Online vliegtickets boeken: bij onlinereisbureau of luchtvaartmaatschappij?

Bent u online op zoek naar goedkope vluchten? Dan hebt u twee opties: boeken bij de luchtvaartmaatschappij en bij een onlinereisbureau. Uit een studie van het Oostenrijkse Verein für Konsumenteninformation (VKI) en het Europees Centrum voor de Consument Oostenrijk blijkt dat rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken vaak goedkoper is maar ook nog andere voordelen biedt.

De prijsvergelijking: resultaten

VKI vroeg bij enkele gekende onlinereisbureaus (o.a. Expedia, Opodo, eDreams, GoToGate, Kiwi, Fluege.de en Travelgenio) prijzen voor verschillende reizen (korte, middellange- en langeafstandsvlucht) en vergeleek die met de prijzen van de luchtvaartmaatschappijen.

Rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken, bleek in 33 op 43 gevallen goedkoper – gemiddeld ongeveer 9%. Het grootste prijsverschil bedroeg 38%!

Sommige onlinereisbureaus hanteren verschillende prijzen, afhankelijk van bv. de gekozen betaalwijze. Een reserveringswebsite rekende een toeslag van 11% aan voor een betaling met PayPal.

De praktijk: pingpong van verantwoordelijkheden

U denkt misschien: ik betaal graag een meerprijs opdat ik bij problemen beter geholpen word. Deze redenering gaat niet altijd op.

Het netwerk van Europese Consumentencentra krijgt vaak meldingen van consumenten die ondervinden dat het moeilijk is om de klantendienst van onlinereisbureaus te contacteren. Lukt het toch, dan luidt het antwoord dat de reserveringswebsite enkel een tussenpersoon is zonder beslissingsbevoegdheid en dat de consument zicht tot de luchtvaartmaatschappij moet wenden. Die kaatst de bal meteen terug omdat zij geen toegang heeft tot de boeking. Maar wie is nu verantwoordelijk vraag u zich wellicht af?

Een voorbeeld: Uw vlucht is geannuleerd. Wie betaalt uw geannuleerde ticket terug? Boekte u bij de luchtvaartmaatschappij, dan betaalt die u rechtstreeks terug. Boekte u via een onlinereisbureau, dan zal deze tussenpersoon de terugbetaling ontvangen en moet u het geld terugvragen aan het onlinereisbureau.

Conclusie : eerst vergelijken, dan boeken

Een gouden regel: vergelijk de verschillende opties vooraleer u reserveert. Eenmaal geboekt, is er geen weg terug. Tenzij de algemene voorwaarden van uw reservatie dit anders stellen. Hou er rekening mee dat de prijs die de luchtvaartmaatschappijen en de onlinereisbureaus u in eerste instantie geven, enkel alle verplichte diensten bevat. De prijs voor bijkomende diensten zoals ruimbagage en een verzekering, kan de totaalprijs van uw reservatie aanzienlijk verhogen.

Een klik op de bestelknop die een betaalverplichting aangeeft (bv. ‘betalen’) rondt uw bestelprocedure af. Enkel de prijs die u op dat moment ziet, mag aangerekend worden. Maak een schermafbeelding (printscreen) met vermelding van de datum en het tijdstip van de reservatie voordat u uw aankoop bevestigt. Zo hebt u een bewijs bij eventuele problemen.

Offline een reis boeken

Voelt u zich niet comfortabel bij het online boeken van een reis, dan kunt u met uw vragen natuurlijk bij een reisbureau terecht. Uw contactpersoon kan ook de totaalprijs van uw reservatie bevestigen. Reisbureaus bieden vaak complete reizen aan, zogenaamde pakketreizen. Bij problemen kunt u bij de reisorganisator terecht.

Goed om te weten: Hoe u uw reis boekt, heeft een invloed op de te  volgen procedure bij problemen. Naargelang u een 'pakketreis' boekt, of afzonderlijk reisdiensten, verschillen uw rechten.

Meer informatie over prijsvergelijking is in het Duits beschikbaar op de website van het Europees Centrum voor de Consument Oostenrijk en het Verein für Konsumenteninformation (VKI).