Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure Bagage op het vliegtuig

In deze infofolder leest u alles over uw rechten als vliegtuigpassagier als uw bagage te laat, beschadigd of helemaal niet aankomt op uw plaats van bestemming.

  Bestellen
Brochure Bedrog en oplichting herkennen en alert reageren

Hoe kunt u bedrog herkennen en vermijden? Het beste middel om bedrog te vermijden is een val te leren herkennen en er niet in te lopen. Daarom wil het ECC aan de hand van voorbeelden aantonen hoe professionele bedriegers te werk gaan en wat u kunt doen als u slachtoffer bent geworden. De brochure biedt ook tips en tricks om valkuilen te ontwijken.

 
Brochure Betalen in Europa

Deze brochure vertelt u alles over geld overmaken en betalingswijzen in Europa.

  Bestellen
Brochure Betalen op het internet

Het aanbod en de aankopen op het internet gaan in stijgende lijn. Ook de betaalmogelijkheden worden steeds talrijker. In deze brochure vindt u een overzicht van de meest gebruikte betaalwijzen.

 
Brochure Concert uitverkocht! Wat nu?
Uw favoriete concert, festival, sportwedstrijd, theater- of dansvoorstelling is in een mum van tijd uitverkocht! Hoe kan dit nu toch? Er zijn bedrijven die alle tickets zeer snel opkopen en dan tegen hogere of woekerprijzen verkopen op internet. U hebt misschien die hogere prijs over voor het ticket, of u beseft niet eens dat het om een doorverkoop gaat? Wees voorzichtig! Enkele tips van het ECC.
  Bestellen
Brochure Datingsites: grote liefde of groot bedrog?

Deze brochure van het ECC informeert over uw rechten als u zich inschrijft op een dating site.

 
Brochure ECC-Net 10 Years Anniversary Report
De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker. (Engels)
  Bestellen
Brochure ECC-Net Annual Report 2012
(Engels)
 
Brochure ECC-Net Annual Report 2013

De Europese Consumentencentra helpen een steeds groeiend aantal consumenten. Dit cijfer nam tussen 2012 en 2013 toe met 11,1 % tot iets meer dan 80.000 vragen. De transportsector bleef ook in 2013 de grootste bron van klachten (29,5 %). Nieuwkomer op plaats twee zijn klachten over huishoudapparaten en onderhoud: 11,8 %. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: Air Passenger Rights: Consumer Complaints 2006

Het ECC-Net ontving in 2006 4901 informatieaanvragen, klachten en geschillen van vliegtuigpassagiers. Een verdubbeling t.o.v. 2004. Deze werden grondig geanalyseerd in dit rapport, dat op basis van de resultaten ook aanbevelingen formuleert.

 
Brochure ECC-Net report: Chargeback in the EU/EEA. A solution to get your money back when a trader does not respect your information rights
Dit rapport van het ECC-Net behandelt de “chargeback” procedure. Met behulp van deze procedure kan u rechtstreeks bij de uitgever van uw betaalkaart of uw bank aankloppen voor een terugbetaling wanneer een handelaar uw consumentenrechten niet respecteert. Hoe werkt deze procedure? (Engels)
 
Brochure ECC-Net report: Chargeback in the EU/EEA. Legislation and time limits
Deze bijlage bij het rapport "Chargeback in the EU/EEA. A solution to get your money back when a trader does not respect your information rights " van het ECC-Net bevat de wetgeving en tijdslimieten van toepassing in de EU/EEA. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Commercial Warranties-Are they worth the money
Verkopers zijn wettelijk verplicht consumenten kosteloos een wettelijke garantie te verstrekken. Toch bieden verkopers ook vaak, al dan niet betalende, commerciële garanties aan. Zijn deze commerciële garanties hun geld waard? ECC-Net zocht het voor u uit. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Rights Report 2011. In the aftermath of the Volcanic Ash Crisis
Het aantal klachten bij het ECC-Net van Europese vliegtuigpassagiers nam in 2010 toe met 59%. Dit rapport annalyseert de klachten en toont dat de vulkaanaswolk de luchtvaartmaatschappijen beproefde op de toepassing van de passagiersrechten (Engels).
 
Brochure ECC-Net report: Fraud in cross-border e-commerce
Oplichting in grensoverschrijdende e-commerce: een rapport over de risico’s van online shopping en hoe u kan vermijden het slachtoffer te worden van oplichters (Engels).
 
Brochure ECC-Net Report: Ski resorts in Europe 2012/2013
In haar tweede rapport “Ski resorts in Europe 2012/2013” vergelijkt het ECC-Net naast de alpineskigebieden ook de langlaufgebieden en de indoorpistes. Bijna 400 Europese skigebieden, waarvan 16 Belgische, hebben aan deze enquête deelgenomen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Timeshare

Deze studie is het resultaat van een ECC-Net-project over timesharing en aanverwante vakantieproducten zoals Holiday Clubs en de doorverkoop ervan. Sinds de nieuwe Europese Richtlijn 2008/122/EC is er heel wat veranderd in het timesharing-wereldje. ECC-Net evalueert de wijzigingen in deze markt.

 
Brochure ECC-Net Report: Trust marks report 2013 - Can I trust a trust mark?
Kwaliteitslabels op websites scheppen vertrouwen bij de onlinekoper. Omdat in Europa heel wat verschillende labels in omloop zijn, is het voor de consument moeilijk om te weten waarvoor ze staan. Het ECC-Net bracht daarom 54 Europese kwaliteitslabels in kaart en formuleert tips om veilig online te shoppen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net: The European Consumer Centres’ Network Fifth Anniversary Report 2005-2009
Ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van het ECC-Net publiceerde de Europese Commissie een rapport dat de evolutie schetst van 5 jaar informatie en hulp aan Europese consumenten. (Engels)
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2011: Wat deed het Europees Centrum voor de Consument België voor u in 2011?
Het jaarverslag 2011 geeft een overzicht met concrete voorbeelden van de 2599 klachten en 1807 vragen van grensoverschrijdende consumenten die het ECC België behandelde. Het biedt tevens een overzicht van zijn informatieve opdracht.