Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure ECC-Net Report: E-commerce 2014: Part 2 - Highlights for consumers - Checklists and test yourself tool
Omdat het ECC-Net steeds meer klachten over online winkelen ontvangt, heeft het in zijn e-commerce rapport 2014 checklists opgenomen met goede gewoonten voor consumenten om veilig online te kopen. Het rapport beschrijft ook de meest voorkomende problematische praktijken. Als bonus is er een quiz om uw kennis te testen. (Engels)
 
Brochure Een auto huren in Europa

Een huurwagen is een prima optie om volop van uw vrijheid te kunnen genieten tijdens een buitenlandse reis. Maar enkel als u uw voorzorgen neemt. Reserveren, algemene voorwaarden, waarborg, verzekering, controle van het voertuig, ongeval en panne: het ECC licht in deze brochure de juiste reflexen toe.

  Bestellen
Brochure Een wagen kopen in de Europese Unie

Als u een wagen wil kopen, hoeft u zich niet te beperken tot de Belgische markt. Vergelijkende prijsstudies door de Europese Commissie toonden aan dat dat u op sommige modellen duizenden euro’s kunt besparen door ze in een ander Europees land te kopen. Een wagen aankopen in de Europese Unie en invoeren is minder ingewikkeld dan op het eerste gezicht lijkt. Zeker met deze brochure, waarin de stappen die u daarbij moet ondernemen helder en overzichtelijk uiteengezet worden.

  Bestellen
Brochure Enhanced Consumer Protection – the Services Directive 2006/123/EC
Europese Consumenten krijgen nog steeds te maken met discriminatie op basis van nationaliteit of woonplaats. Dat concludeert het ECC-Net in dit rapport gepubliceerd op 29 november 2013. Maar deze praktijken zijn verboden dankzij de Dienstenrichtlijn 2006/123/EG. (Engels)
 
Brochure Herverkoop van timesharing
Talrijke consumenten die hun timesharing wensten te verkopen werden slachtoffer van bedrog. Deze folder helpt u de valstrikken te ontlopen.
 
Brochure Het hoe en wat van de garanties
Weet u niet precies wat u moet doen wanneer u een product wilt terugbrengen naar de handelaar? Met deze gratis gids leiden ECC en Test-Aankoop u door de verschillende stappen.
 
Brochure Informatiefiche over ECC België
Deze informatiefiche over ECC België verduidelijkt in een oogopslag waar ECC België voor staat en wat het voor u kan betekenen. Ze beschrijft de top 5 gebieden van klachten en bevat een kaart die aangeeft waar de meeste klachten ontstaan.
 
Brochure Informatiefiche over ECC-Net
Deze informatiefiche over ECC-Net verduidelijkt in een oogopslag o.a. wat de ECC's zoal doen, hoe ze de klachten aanpakken en met welk resultaat.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2012: Dit betekende ECC België in 2012 voor de consument

Het jaarverslag 2012 van het ECC, gegoten in een overzichtelijke pdf, geeft meer informatie over de soort van vragen die bij de consumenten spelen en wat het ECC betekende voor de consument in 2012.

 
Brochure Jaarverslag ECC België 2013: De cijfers & de verhalen en uitdagingen achter de cijfers
Het Europees Centrum voor de Consument België publiceert in haar jaarverslag 2013 de cijfers en activiteiten van het afgelopen jaar. De juristen van ECC België ontvingen 7.053 vragen en klachten van consumenten uit België en andere EU-landen. De meest voorkomende klachten komen van consumenten die problemen ondervonden tijdens hun reis en met aanbiedingen van gratis stalen of andere aanlokkelijke promoties op het internet. 73 % van deze aankopen gebeurden online.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2014
ECC België presenteert zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU.
 
Brochure Kerstcadeaus kopen op het internet

Waarop moet u letten wanneer u iets op het internet koopt? Wanneer begint u eraan om zeker te zijn dat u de geschenken tijdig ontvangt? Wat te doen als u niet tevreden bent met het cadeau? Dankzij deze folder met 6 slimme tips van het ECC vertrekt u in alle veiligheid op cadeautjesjacht.

 
Brochure Kopen op het internet. Laat je niet vangen!

Waarop moet u letten wanneer u iets aankoopt via het internet en welke zijn uw rechten?

 
Brochure Op reis in Europa. Alles over je rechten voor, tijdens en na je reis

Met deze gids wil het ECC de consument grondig informeren zodat hij als reiziger weet hoe hij bij eventuele problemen best handelt. De gids is opgebouwd in 4 delen: 1. De reis reserveren, 2. Het voervoer, 3. Op de vakantiebestemming en tenslotte 4. Klachten.

Deze gids is helaas niet meer helemaal up to date wat roaming, klachten en andere details betreft. De juiste informatie vindt u op onze website in de rubriek 'Reizen'.

 
Brochure Solden in Europa
Deze gids vermeldt de periodes voor de zomer- en wintersolden in 30 landen in Europa. U vindt er ook informatie over de lokale munt, de geldende btw-tarieven en de openingsuren van de winkels en shoppingcenters. Verder licht de gids in een notendop de wettelijke garantie in Europa toe en geeft hij enkele tips over koopjes in het algemeen.
 
Brochure SOS algemene verkoopsvoorwaarden
Deze brochure van het ECC wijst op het belang van de algemene verkoopsvoorwaarden en bevat uitleg in mensentaal over de belangrijkste bedingen.
 
Brochure Timesharing in Europa
Deze brochure geeft u meer inzicht in de valkuilen, rechten en te ondernemen acties met betrekking tot timesharing. Richtlijn 2008/122/EG heeft de bescherming verbeterd van huidige en toekomstige timesharingeigenaars. Toch blijft timesharing zelden of nooit interessant en hanteren verkopers vaak agressieve en misleidende verkooptechnieken.
  Bestellen
Brochure Transitplaten in de Europese Unie
Wie een auto koopt in een ander land van de EU kan voor transitplaten opteren om de auto naar België te brengen. Maar waar kunt u daarvoor terecht en hoeveel kosten ze? Het ECC heeft deze informatie samengebracht en geeft land per land een overzicht.
 
Brochure Uw rechten als treinpassagier in Europa

Welke informatie moet u krijgen van de spoorwegmaatschappij voor u uw reis aanvangt of tijdens de reis? Hebt u recht op een vergoeding als de trein vertraging heeft? Wat zijn de verplichtingen van de maatschappij als de trein ergens op het spoor geblokkeerd is? Welke diensten mogen personen met een beperkte mobiliteit verlangen van de Europese spoorwegmaatschappijen? Wat is de aansprakelijkheid van de spoorwegmaatschappij bij ernstige ongevallen? En waar kunt u terecht met uw vragen en klachten?

  Bestellen