Zalando weigert bemiddeling met het netwerk van Europese Consumentencentra

Laatst aangepast op 16-02-23.

Zalando weigert te bemiddelen met het netwerk van Europese Consumentencentra in geschillen tussen hen en hun klanten. We wijzen u graag op een andere optie, nl. de Europese procedure voor kleine geschillen. Wat het is, hoeveel het kost en hoe u dit aanpakt, leggen we u uit.

Zalando weigert bemiddeling met ECC-Net

De Duitse webshop Zalando is zeer populair bij Belgische consumenten. Dit dankzij het ruime aanbod van mode-, beauty en sportartikelen en de vele gekende merken die ze op hun platform aanbieden.

Helaas kunnen wij niet langer rekenen op de medewerking van de Duitse onlineverkoper. Zalando weigert te bemiddelen met het netwerk van Europese Consumentencentra en andere bemiddelingsdiensten in geschillen tussen hen en hun klanten. Ze doen dit op basis van het artikel 11.8 van de algemene voorwaarden op de ‘.de’-versie van hun website in het Duits. Daarin staat, en we citeren: “We zijn niet verplicht of bereid om deel te nemen aan een geschillenbeslechtingsprocedure voor een arbitragecommissie voor consumenten”. Dat betreuren wij ten zeerste.

Onbegrijpelijk hoe zo’n gekende en grote speler op het internet het belang van bemiddeling en opgeloste consumentenklachten niet inziet. Wij blijven uiteraard aandringen bij Zalando om alsnog met ons rond de tafel te zitten en zullen het ook niet nalaten Europese handhavingsauthoriteiten en de Europese Commissie hiervan op de hoogte te brengen.

Alternatieve optie: de Europese procedure voor kleine geschillen

Hebt u ondertussen een geschil met Zalando en geraakt u er samen niet uit? Informeer de Economische Inspectie via het Meldpunt van de FOD Economische. De Economische Inspectie zal niet tussenkomen in uw dossier maar kan bij een groot aantal meldingen wel een onderzoek naar de handelspraktijken van Zalando starten.

Overweeg ook deze optie: de Europese procedure voor kleine geschillen. Het is een goedkope en eenvoudige procedure in 7 stappen die werkt op basis van standaardformulieren. Deze formulieren downloadt u gemakkelijk via het Europees e-justitieportaal. U kunt de procedure opstarten bij de vrederechter van uw woonplaats. De kosten bedragen 74 euro waarvan 50 euro aan het einde van de procedure betaald moet worden door de verliezende partij. Een advocaat hebt u niet nodig.

Meer informatie over de Europese procedure voor kleine geschillen leest u op onze website.

Tip: voelt u zich niet correct behandeld door de klantendienst van Zalando? Dan kunt u een review nalaten. Maar hou uw review hoffelijk en blijf bij de feiten. Zo kan het bedrijf u niets verwijten.

ECC tot uw dienst

Hebt u nog vragen over de Europese procedure voor kleine geschillen of weet u niet goed of het de moeite loont om zo’n procedure te starten? Onze juristen geven u gratis en graag hulp en advies.