Agressieve incassobureaus eindelijk op de vingers getikt in Nederland met 415.000 euro boete

Veel Belgische consumenten voelen zich in het nauw gedreven door agressieve incassobureaus uit Nederland. Vaak naar aanleiding van een (door de consument betwiste) telefonische verkoop van abonnementen door een Nederlands bedrijf. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België kent de praktijken al te goed en zo ook die van de incassobureaus CreditPay en MKBusiness. De Nederlandse Autoriteit voor Consument & Markt (ACM) veroordeelt de oneerlijke praktijken van deze incassobureaus. ECC België geeft betrokken consumenten tips.

Nederlandse incassobureaus op jacht in België

Een stijgend aantal Belgische consumenten contacteert ECC België omdat ze zich misleid voelen door Nederlandse bedrijven. De meesten zitten ongewenst opgezadeld met een duur abonnement na een telefoontje van een televerkoper. Als ze de aangeboden factuur niet meteen betalen, sturen deze bedrijven een Nederlands incassobureau op hen af dat deze onterechte betalingen moet innen.

ECC België adviseert deze consumenten persoonlijk en communiceerde al veelvuldig over deze problematiek om te waarschuwen, maar ook om gerust te stellen. ECC België werkt voor deze dossiers nauw samen met ECC Nederland,  met de Belgische Economische Inspectie en, via deze partners, ook met de Autoriteit voor Consument & Markt in Nederland.

De ACM spreekt zich uit

De ACM veroordeelt de praktijken van CreditPay en MKBusiness en van het bedrijf waartoe ze behoren, Credit Invest, alle drie bij ECC België gekend. ACM legt deze drie bedrijven een collectieve boete op van 415 000 euro omdat:

  • de vorderingen onterecht waren want de onderliggende overeenkomst was niet geldig
  • ·naast deze betalingen ook onterechte kosten aangerekend werden
  • de inning steeds gebeurde op een agressieve manier (dreigen met rechtszaken, beslaglegging, hoge kosten, …)

De ACM was duidelijk: “Daar waar CreditPay en MKBusiness doorgaan met het aandringen op betaling, al dan niet versterkt door te dreigen met een gerechtelijke procedure en hoge kosten, terwijl de consument aangeeft dat hij geen betaling is verschuldigd, is sprake van hardnekkig en ongewenst aandringen.

De bestuurders van Credit Invest tekenden beroep aan.

In een uitzending van het Nederlandse consumentenprogramma ‘Radar’ licht de ACM de veroordeling toe.

Een ander incassobureau dat de ACM in het vizier heeft, is Intrum Justitia. In een toezeggingsbesluit maakte dit bureau een aantal beloften aan de ACM. Ook Intrum Justitia komt regelmatig voor in de klachten die ECC België ontvangt.

De beboete incassobureaus zijn niet ingeschreven bij de FOD Economie. Dit betekent dat zij niets mogen vorderen van Belgische consumenten! Zijn zij wel ingeschreven, dan moeten zij nog steeds een aantal regels naleven. Zij mogen bv. geen kosten vorderen die niet in de overeenkomst staan waar de betaling uit voortkomt.

Hoe kunt u deze firma’s kennen en herkennen? 

De betrokken bedrijven die deze incassobureaus inschakelden, gebruiken volgende namen:

CadeaubonCashbak/Nr1Cashback

  • Kortingcenter
  • De Beste Korting
  • Spotreis
  • Voordelig Winkelen
  • Slimfruit

Tips van ECC België

Telefonische verkoop is een geldige verkoop, op voorwaarde dat u als consument de juiste informatie kreeg. Werd er niet over abonnement gesproken of van een betalingsverplichting, hou dan zeker vol dat u niet toestemde met deze overeenkomst. En is het een aanbod te mooi om waar te zijn? Stel vragen over wie belt en met welk doel en leg dan vooral op tijd de hoorn neer”, zegt Karen Ghysels, directrice van ECC België.

Werd u ook opgebeld met een zeer aantrekkelijk aanbod, maar bleek het om een betalend abonnement te gaan waarmee u niet instemde? Wij raden u aan om:

  • niet te betalen
  • een betwisting te sturen per brief/e-mail naar de verkoper en het incassobureau (baseer u op deze voorbeeldbrief)
  • de transactie via kredietkaart op www.mijnkaart.be te betwisten mocht er al geld van uw kredietkaart gedebiteerd zijn
  • uw rekening in het oog te houden en bij onterechte domiciliëring uw bank te contacteren om te betwisten. Uw bank blokkeert deze domiciliëring en betaalt onterechte transacties van de laatste 13 maanden terug.

Ontvangt u nog aanmaningen? Neem contact op met ECC België.