Persberichten

Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:

12-03-21 (12/03/2020) 2020 was een pittig jaar voor Europese consumenten én voor ECC België

De COVID-19 pandemie impacteerde de burger ook als consument. Reizen werden geannuleerd en online aankopen werd de norm. En niet alleen bij Belgische bedrijven. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België dat in 2020 een absoluut recordaantal vragen en klachten ontving over grensoverschrijdend consumeren: 19.540. 72% van de vragen gericht aan ECC België betreft onlineaankopen, waarvan het merendeel bij webwinkels gevestigd in onze buurlanden. Wereld Consumentenrechtendag op 15 maart is de ideale gelegenheid om de cijfers bekend te maken.


20-11-20 (20/11/2020) Hulp en advies aan meer dan 1 miljoen Europese consumenten: ECC-Net viert 15 jaar grensoverschrijdende consumentenbescherming

Uw vlucht naar Polen wordt geannuleerd. De handtas die u in Italië hebt gekocht, is beschadigd. U zit vast aan een duur en ongewenst abonnement. Wat nu? Sinds zijn oprichting in 2005 heeft het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) meer dan een miljoen consumenten bijgestaan met dit soort problemen. Alleen al in de context van de COVID-19-pandemie wendden meer dan 90.000 consumenten zich tot ECC-Net voor hulp. Vandaag viert het netwerk zijn 15e verjaardag.


15-10-20 (16/10/2020) Het Europees Centrum voor de Consument kaart sommige COVID-19-praktijken aan van online boekingsplatforms

Naar aanleiding van honderden klachten over de huidige (weinig) commerciële praktijken van sommige online boekingsplatforms, heeft ECC-Net zijn eerste meldingen gedaan bij de EC en het CPC-netwerk.


30-09-20 (01/10/2020) Een consumentenprobleem. Wat nu?

Waar kunnen consumenten terecht met hun consumentenprobleem? Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) ontdekte dat consumenten vaak niet weten hoe ze die moeten aanpakken. Ter gelegenheid van zijn 15e verjaardag zet het netwerk een van zijn belangrijkste taken in de kijker: consumenten begeleiden en gidsen naar de juiste dienst bij het oplossen van hun consumentenprobleem. ECC-Net heeft heel wat in petto zodat consumenten zelf hun rechten kunnen afdwingen.


22-09-20 (23/09/2020) Oplichting met de digipass: fraudeurs maken misbruik van goede naam van ECC België

De naam van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België wordt misbruikt om vertrouwen te winnen en consumenten geld afhandig te maken. Onze tip: geef nooit uw bankgegevens door aan onbekenden.


07-05-20 (08/05/2020) Europadag: ECC-Net kent drukste maanden ooit door de coronacrisis

Europadag: ECC-Net ondervindt dat consumenten op zoek zijn naar informatie over hun consumentenrechten in Europa tijdens de coronapandemie. Het registreert dan ook een ongekend groot aantal vragen.


09-04-20 (04/09/2020) Uw consumentenrechten in coronatijden: het Europees Centrum voor de Consument zet ze op een rijtje

Consumenten stellen zich terecht vragen over hun rechten tijdens de coronapandemie. ECC België geeft gratis advies. Maar roept tegelijkertijd op tot ‘coronasolidariteit’.


11-03-20 (12/03/2020) Uw garantie- en herroepingsrecht: kent u het verschil?

Dankzij de wettelijke garantie en het herroepingsrecht staat u sterk als u problemen hebt met een aankoop in Europa. Kent u het verschil en weet u wanneer u het ene dan wel het andere kunt inroepen?


11-02-20 (11/02/2020) Netwerk van Europese Consumentencentra waarschuwt consumenten voor nep-advertenties op sociale media

Sociale media zijn efficiënte kanalen om consumenten te bereiken met onweerstaanbare deals. Ook malafide bedrijven hebben dat in de gaten. ECC België geeft tips om nep-advertenties te ontmaskeren.


16-01-20 (16/01/2020) Koopjes doen op het internet: dit moet u weten over de levering van uw aankopen

U deed koopjes op het internet en kijkt vol ongeduld uit naar de levering. Maar wat als de levering uitblijft? Of als u zich gewoonweg bedacht? Het ECC België beantwoordt al uw vragen.