Europese Consumenten Centra vieren 10-jarig bestaan

Het netwerk van de Europese Consumenten Centra (ECC-Net) viert in 2015 zijn tiende verjaardag. 30 centra (ECC’s), verspreid over de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland en medegefinancierd door het EU-consumentenprogramma, staan 10 jaar ten dienste van de Europese consument. De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker.

Het doel van de Europese Commissie voor de oprichting ervan in 2005 was om iedereen in alle vertrouwen te laten genieten van de voordelen van de interne markt, zowel in de winkelstraat als op het internet, ongeacht waar, wat of hoe we kopen.

ECC-Net hielp al meer dan 650.000 consumenten

In de afgelopen 10 jaar ontvingen de ECC’s meer dan 650.000 vragen van consumenten over hun consumentenrechten in de EU – een stijging van 30 % tussen 2012 en 2014 – en adviseerde ECC-Net ongeveer 300.000 consumenten voor de behandeling van hun specifieke klachten over een grensoverschrijdende aankoop – een stijging van 16% tussen 2012 en 2014. In meer dan twee derde van deze klachten regelde ECC-Net een minnelijke schikking en dus een oplossing die zowel door de consument als door de handelaar als positief ervaren wordt.

Meer dan twee derde van de door ECC-Net ontvangen klachten betreffen internetaankopen op buitenlandse websites.

In de afgelopen tien jaar zijn toerisme en elektronische handel in de EU enorm gegroeid. ECC-Net speelt dan ook een sleutelrol in het begeleiden van consumenten en handelaren om ten volle te kunnen genieten van de eengemaakte markt. Getuige hiervan de meer dan 3,5 miljoen bezoeken aan de websites van de ECC’s in 2014.

ECC-Net speelt belangrijke rol in uitbreiden digitale eengemaakte markt

Op 2 juni 2015, tijdens de opening van de tentoonstelling over 10 jaar ECC-Net in het Europees Parlement in Brussel, zei commissaris Jourová: „Het consumentenbeleid staat hoog op de agenda van de Commissie, gezien de belangrijke bijdrage ervan tot het realiseren van de prioritaire projecten van de Commissie Juncker. Een sterk en coherent consumentenbeleid is van cruciaal belang om ten volle te kunnen genieten van de digitale interne market, zowel voor consumenten als bedrijven. Nu meer en meer consumenten online winkelen, is de rol van de Europese Consumenten Centra bij het oplossen van grensoverschrijdende geschillen belangrijker dan ooit: ze adviseren consumenten en waken over de eerbiediging van hun rechten zodat ze de digitale economie ten volle kunnen vertrouwen.”

Een goed functionerende digitale eengemaakte markt is dan ook uiterst belangrijk voor de consument. Geschat wordt dat consumenten zo’n 12 miljard euro per jaar kunnen besparen als ze gebruik maken van het volledige online-aanbod van goederen en diensten in de EU.

ECC België

Ook in België staat het Europees Centrum voor de Consument gratis klaar voor elke consument. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. In 64% van de gevallen bereikte ECC België een minnelijke oplossing. 70 % van de consumenten hadden via het internet de overeenkomst met de verkoper gesloten.