Casasky: annulatie van spookvliegtickets

Talrijke Belgische consumenten die vliegtickets hadden geboekt op de Duitse website Casasky.net zitten met de handen in de haren. Deze website heeft onlangs aangekondigd dat ze alle boekingen voor vluchten gepland in juli annuleert. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) betwijfelt of Casasky de tickets ooit effectief reserveerde bij de luchtvaartmaatschappijen. Het ECC staat aan de zijde van alle getroffenen om hun rechten te doen gelden.

Casasky.net is een Duitse website die vliegtickets verkoopt, voornamelijk naar het Marokkaanse Nador. De aanlokkelijke prijzen hebben talrijke, vooral Belgische consumenten aangetrokken. De vluchten vertrekken meestal uit Brussel, Amsterdam en Keulen.

Groot was de verslagenheid voor velen toen ze deze week vernamen dat Casasky alle reservaties voor vluchten gepland in juli geannuleerd heeft. Het ECC ontving de afgelopen dagen dan ook talrijke klachten van totaal ontredderde consumenten die niet wisten wat ze moesten aanvangen. Ook Facebook is getuige van de consternatie: consumenten maakten pagina’s aan die in korte tijd meer dan 600 “likes” verzamelden.

Wel boeking bij Casasky – geen reservaties bij vliegmaatschappijen

De reden voor deze massale annulatie? Een “tekort aan capaciteit bij zijn partners en het ontbreken van andere oplossingen omwille van het hoogseizoen.”

Uit onderzoek van de reisdocumenten blijkt dat die niet vermelden welke luchtvaartmaatschappij de vlucht zou uitvoeren. Noch tijdens de online boeking, noch op de bevestiging vernamen de reizigers met welke maatschappij ze zouden vliegen. De bevestiging vermeldt enkel een fictief vluchtnummer dat niet te linken is aan een luchtvaartmaatschappij.

Dit ontbreken van een vluchtnummer op de reisdocumenten verontrustte sommige reizigers: ze contacteerden telefonisch de klantendienst van de onlineverkoper die hen de naam van de vliegmaatschappij bevestigde. Nog niet gerustgesteld, contacteerden ze de luchthaven van Schiphol om te vernemen dat de luchtvaartmaatschappij hen geheel vreemd was. Eén consument ontving een bevestiging met vermelding van een code van een … onbestaande vliegmaatschappij.

Al deze vaststellingen doen ons vermoeden dat Casasky de reservaties zelf nooit boekte bij de vliegtuigmaatschappijen.

De website is niet in regel met de Europese wetgeving

De website Casasky.net is bovendien niet in regel met de Europese wetgeving. Sinds juni 2014 moeten Europese onlineverkopers strikte regels naleven. Zo moet elke aankoopprocedure afgerond worden met een klik op een knop die duidelijk een betalingsverplichting aangeeft. Ontbreekt deze knop, dan is de aankoop, in dit geval de boeking, nietig. Dergelijke knop verschijnt nooit tijdens de boekingprocedure op de website van Casasky.

Boeken kan in het Nederlands maar de algemene voorwaarden bestaan enkel in het Duits

Nog een anomalie: consumenten kunnen in het Nederlands boeken, maar moeten instemmen met algemene voorwaarden in … het Duits, een taal die ze meestal onvoldoende verstaan. Ze worden dus gelokt met een aantrekkelijk voorstel in een taal naar keuze maar gaan een overeenkomst aan in een taal die ze niet beheersen.

Het ECC staat aan de zijde van de gedupeerden

Het is onaanvaardbaar dat Casasky al deze reizigers in de kou laat staan. De meesten zijn verplicht nieuwe, vaak veel duurdere tickets te kopen. De getroffenen kunnen het ECC contacteren voor gratis hulp en advies. Wij zoeken dan naar een minnelijke oplossing. Het ECC is telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9 u. tot 13 u. op 02 542 33 46. Gedupeerden kunnen hun klacht ook indienen via het online klachtenformulier, beschikbaar op www.eccbelgie.be.