Aliaz Cooperation: 800 klachten over gedwongen verkoop in 2016

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving in 2016 800 klachten tegen de onderneming Aliaz Cooperation SIA die onder verschillende namen handelt en consumenten ongevraagd producten stuurt. Daarom trok ECC België een half jaar geleden aan de alarmbel en informeerde de economische inspectie over de oneerlijke praktijken van Aliaz Cooperation SIA. Intussen gaat Aliaz Cooperation gewoon door met haar misleidende praktijken.
Omdat het vaak om een afgedwongen aankoop gaat, moeten consumenten niets betalen. Daarenboven mogen ze de geleverde producten houden.

In december 2015 ontving ECC België de eerste schriftelijke klachten tegen Aliaz Cooperation SIA. In 2016 nog eens 800. En de klachtenstroom is niet gestopt. Ook vandaag ontvangt ECC België nog dagelijks vragen over deze firma die ook handelt onder de namen:

• Fatkiller
  • DragonSlimxtreme
  • Shin Mau
  • Maxmanpower
  • Dentasmile
  • HorsePower+
  • GoWhite

Aliaz Cooperation SIA, gevestigd in Letland, lokt consumenten met advertenties voor gratis vermagerings- en andere producten op Facebook. Sommigen hadden enkel de advertentie aangeklikt, met de bedoeling het aanbod te bekijken. Anderen hadden een ‘gratis’ staal besteld. Toch ontvingen sommige consumenten tot hun verbazing pakketten van Aliaz Cooperation SAI, mét een gepeperde rekening die opliep tot 187 euro.

Het gaat hier duidelijk om een afgedwongen aankoop, een praktijk die de Europese wetgeving verbiedt. Een onderneming mag geen product sturen naar een consument als hij dat niet uitdrukkelijk heeft besteld en als hij niet geïnformeerd werd over de prijs.

Het advies aan de consument: niets betalen noch terugsturen

U hebt niets besteld maar ontving toch een pakket? Of u had enkel een gratis pakket aanvaard zonder kosten? Volgens de wet mag u de geleverde producten houden en hoeft u niet te betalen!

Toch stuurt u Aliaz Cooporation SIA best een e-mail waarin u uw standpunt toelicht:

• U hebt nooit een bestelling geplaatst, of enkel een gratis product aanvaard zonder bijkomende kosten.
  • U weigert de factuur te betalen
  • U geeft aan dat u geen nieuwe zendingen wenst te ontvangen

ECC België raadt consumenten aan snel te reageren! Dit voorkomt nieuwe zendingen met bijhorende factuur.

Hebt u problemen met een buitenlandse verkoper? Contacteer ECC België voor informatie en advies www.eccbelgie.be.