15 maart: Wereld Consumentenrechtendag

ECC België presenteert ter gelegenheid van deze feestdag zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende.

Zondag 15 maart is “Wereld Consumentenrechtendag”, de dag waarop we allemaal onszelf mogen vieren als wakkere maar ook beschermde consument. Europese en nationale wetgeving zorgen ervoor dat we allemaal kunnen genieten van de voordelen die de eengemaakte interne markt ons biedt.

Maar wat als het mis gaat? ECC-Net staat gratis voor u klaar! Juridisch advies op maat en bemiddeling met een verkoper uit een ander EU-land in uw eigen taal is binnen handbereik.

In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU. In het totaal zijn het er 30.

In het jaarverslag van ECC leest u o.a. dat:

  • 3329 Belgische consumenten hun geschil konden oplossen dankzij ons advies.
  • onze tussenkomst in 64% van de gevallen een minnelijke oplossing vond.
  • 70% van de consumenten die bij ons kwamen aankloppen een overeenkomst gesloten hadden met de verkoper via internet.
  • in juni 2014 een nieuwe richtlijn over consumentenrechten in werking trad waardoor we veel tijd en energie moesten steken in het updaten van een groot aantal van onze brochures en teksten op onze website. Maar voor verbeterde consumentenrechten hebben we alles over.
  • we sinds de zomer 2014 actief zijn op Facebook en Twitter. Volgt u ons al?
  • we ook samen met en voor beroepsorganisaties en handelaars projecten uitwerkten die het vertrouwen van consumenten en handelaars in de interne markt moeten versterken.
Wat ECC nog meer voor de consument betekende in 2014, leest u in het jaarverslag.