Europadag: Het netwerk van Europese Consumentencentra is erin geslaagd meer dan 4 miljoen euro terug te vorderen voor consumenten tijdens de COVID-19-pandemie

Sinds maart 2020 hebben consumenten zich meer dan ooit tot het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) gewend voor hulp bij grensoverschrijdende problemen. Het netwerk heeft sinds het begin van de pandemie in totaal meer dan 4 miljoen euro kunnen terugvorderen voor consumenten die bv. door de COVID-19-beperkingen niet konden reizen of problemen hadden met hun onlinebestelling.

Het ECC-Net helpt een terugbetaling te krijgen

Niet kunnen reizen is één ding. Geld verliezen is iets anders. Het Europese netwerk helpt consumenten die geen oplossing kunnen vinden met de touroperator of een andere onderneming die gevestigd is in een ander EU-land, IJsland of Noorwegen.

Vooral sinds de pandemie, ontvangen reizigers die recht hebben op een terugbetaling, vaak een gedeeltelijke terugbetaling of zelfs helemaal niets. Of ze krijgen een voucher aangeboden. Onlinekopers klagen over extra lange levertijden of ontvangen zelfs helemaal niets. Hier is hulp van het ECC-Net aan de orde. In bijna 70 % van de ontvangen geschillen, heeft zij een positieve, buitengerechtelijke oplossing voor de consument kunnen bereiken.

1 jaar COVID-19 in cijfers van ECC-Net

Tussen maart 2020 en maart 2021 deden 170.000 Europese consumenten beroep op de hulp en het advies van het ECC-Net omdat hun consumentenrechten geschonden werden of met vragen over hun consumentenrechten in Europa.

Dit is 44 % meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Het overgrote deel van de vragen en klachten ging over de toeristische sector: geannuleerde vluchten of pakketreizen, gesloten accommodatie, consumenten die niet wilden of konden reizen door de pandemie ...

ECC België behandelde een recordaantal vragen en klachten

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving 19.540 vragen en klachten in 2020. Dit is een absoluut hoogtepunt in het 15-jarig bestaan. Een fikse stijging van maar liefst 51% ten opzichte van 2019. 72% van de vragen en klachten, betreft onlineaankopen, waarvan het merendeel bij webwinkels gevestigd in de buurlanden.

Waar gebeurd: een voorbeeld

Mevrouw G.R. maakt op 15 september 2020 een tussenlanding op Brussels Airport en moet een negatieve PCR-test voorleggen voordat ze op de volgende vlucht stapt. Omdat de tijd beperkt is, wil ze een sneltest doen maar uiteindelijk wordt een standaardtest afgenomen waarvoor ze 67 euro betaalt. Helaas laat het testresultaat op zich wachten waardoor ze haar vlucht mist en een nieuw ticket moet kopen voor een latere vlucht. Prijs: 24,17 euro. Achteraf blijkt dat het testcenter haar de test dubbel aanrekent. Mevrouw G.R. vraagt de terugbetaling van de twee aangerekende tests en het nieuwe vliegticket. Na tussenkomst van ECC-Net ontvangt zij een vergoeding van 91,17 euro voor de te veel aangerekende test en het nieuwe vliegticket. De test zelf wordt niet terugbetaald omdat het laboratorium 24 uur had om de testresultaten te bezorgen.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of zijn opvolger de Europese Innovatieraad en het Uitvoerend Agentschap voor het kleine en middelgrote ondernemingen (EISMEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­