(Ver)kopen via tweedehandsplatforms

Tweedehandsplatforms en apps: een praktische gids

Hebt u van de lockdown geprofiteerd om uw zolder uit te mesten en uw oude spullen een tweede leven te geven? Hebt u genoeg van de ecologische voetafdruk van fast fashion? Of houdt u gewoon van vintage? Redenen genoeg om tweedehands te (ver)kopen, ook online. Van Vinted, via eBay tot 2dehands.be. Aan tweedehandsplatforms is geen gebrek op het internet.

Goed om te weten: koopwaar op onlineplatforms wordt niet aangeboden door het bedrijf achter dit platform, wel door derden. Hebt u een probleem met uw aankoop of verkoop, dan is niet het platform maar wel de koper of verkoper uw aanspreekpunt.

Maar best doet u er alles aan om problemen te vermijden. Ontdek hoe u veilig op online tweedehandsplatforms koopt en verkoopt en welke reflexen u daarbij van pas komen.

We zetten het allemaal op een rijtje:

U koopt

Of u nu bij een webwinkel koopt of op een online tweedehandsplatform, de reflexen zijn dezelfde:

1. Controleer de identiteit en de betrouwbaarheid van de verkoper

Check voor u koopt wie de verkoper is. Waarom? Omdat alleen de verkoper verantwoordelijk is bij eventuele problemen met uw aankoop. Zo weet u:

  • of de verkoper al dan niet in de EU gevestigd is. Is dat niet het geval? Dan is het moeilijker om uw rechten af te dwingen in het geval van een geschil. Bovendien moet u douanerechten betalen als het pakket wordt verzonden vanuit een niet-Europees land.
  • of u bij een ondernemer of een privé-persoon koopt. Koopt u bij een privé-persoon, dan is het consumentenrecht niet van toepassing en geniet u bv. niet van het herroepingsrecht en de wettelijke garantie.

Schreven andere kopers een beoordeling over de verkoper? Lees ze even. Zo komt u snel te weten of hij betrouwbaar is of niet.

2. Controleer de authenticiteit van de koopwaar

Online tweedehandsplatforms verbieden de verkoop van namaakproducten. Toch slagen sommige malafide verkopers erin de geautomatiseerde controleprocedures te misleiden en namaakgoederen aan te bieden.

Koopt u een duur merk- of een luxeproduct? Neem indien mogelijk de levering zelf in ontvangst. Zo kunt u voor u betaalt de authenticiteit van het product controleren. Is dat geen optie? Vraag de verkoper vóór het afronden van uw aankoop een bewijs van authenticiteit zoals een aankoopfactuur, foto’s van het etiket, ...

Ongeacht de waarde van uw aankoop, stel vragen aan de verkoper over bv. de staat van het product, de afmetingen, de kenmerken. Zo weet u precies wat u mag verwachten.

3. Geef de voorkeur aan geïntegreerde betaalopties en contacteer het platform zo snel mogelijk bij problemen

Is betaling bij de levering geen optie? Kies dan voor een veilige betaalmethode zoals de kredietkaart. Zo kunt u bij problemen de betaling betwisten.

Een aantal online tweedehandsplatforms, zoals Vinted en eBay, werkt met een gecentraliseerd betalingssysteem via hun website. Uw betaling gaat dus via het platform, dat de verkoper pas na levering betaalt.

Uw bestelling wordt later dan afgesproken of niet geleverd? Het product is beschadigd? Of het stemt niet overeen met de beschrijving? Als u via het centrale betalingssysteem van het platform betaalt, kan het platform, onder bepaalde voorwaarden, het geld achterhouden. Oordeelt het platform dat uw klacht terecht is, dan zal het u terugbetalen.

Om van deze bescherming te profiteren, moet u het platform zo snel mogelijk informeren over het probleem. Heeft het platform de verkoper al betaald, dan kan het niets meer voor u doen. Controleer in de gebruiksvoorwaarden welke termijnen en procedures u moet volgen. Weet dat u meestal moet betalen voor dergelijke bescherming. U betaalt dan een toeslag bij de aankoopprijs.

Ook al moet u een toeslag betalen voor een betaling via het platform, deze betaalmethode geniet de voorkeur. Ga nooit in op een bericht van een verkoper, bv. per e-mail, die u verzoekt de verkoop of betaling buiten het platform af te ronden. Betalingen met debetkaart, overschrijving of geldtransfer vermijdt u best.

U verkoopt

Ook de verkoper op online tweedehandsplatforms loopt risico’s en meet zich maar best enkele reflexen aan:

1. Controleer de gebruiksvoorwaarden van het verkoopplatform

Sommige online tweedehandsplatforms rekenen commissies aan op verkopen. Ga na of dergelijke commissies voorzien zijn en hoeveel ze bedragen voordat u zich als verkoper aanmeldt. Controleer ook welke producten u te koop mag aanbieden en de voorwaarden waaraan uw advertenties moeten voldoen.

2. Beschrijf nauwgezet het product dat u verkoopt

Om geschillen met de koper te voorkomen, moet u het te koop aangeboden artikel zo nauwkeurig mogelijk beschrijven. Aarzel niet om veel foto’s te publiceren zodat de koper niet alleen een beschrijving van het product, maar ook details ziet. Vermeld ook eventuele gebreken, vlekken en andere onvolmaaktheden.

Verkoopt u een merkproduct? Zorg ervoor dat u de authenticiteit ervan kunt aantonen, bv. met een foto van het etiket van het kledingstuk of een ander document dat getuigt van de authenticiteit. Weet dat de verkoop van namaak illegaal is. Doet u het toch, dan riskeert u niet alleen dat het platform uw account sluit maar ook boetes van de bevoegde autoriteiten.

3. Kies voor veilige verzendopties en verzeker waardevolle zendingen

Kunt u de bestelling niet persoonlijk overhandigen? Kies dan voor een veilige levermethode. Veel tweedehandsplatforms organiseren een gecentraliseerd leveringssysteem via hun website. De koper betaalt via het platform samen met het aankoopbedrag kosten voor de partner-vervoerder van het platform. U ontvangt dan een voorafbetaald verzendlabel. U kunt dan uw pakket aan de betrokken vervoerder meegeven zonder verzendkosten te betalen.

Goed om te weten: u bent aansprakelijk voor een correcte levering aan de verkoper. Ongeacht of u zelf een vervoerder kiest of beroep doet op de vervoerder via het platform. Gaat het pakket tijdens het vervoer verloren of raakt het beschadigd, dan moet u de koper waarschijnlijk terugbetalen. Dat kan automatisch gebeuren als de betaling via het gecentraliseerde betalingssysteem van het platform gebeurde en de koper een klacht indiende.

U kunt op uw beurt de vervoerder een vergoeding vragen. Helaas hanteren de meeste pakjesbezorgers relatief lage maximumvergoedingen.

Verkoopt u een duur product? Contacteer de vervoerder en vraag hoe het kunt verzekeren zodat u een correctere vergoeding ontvangt bij leverproblemen.

ECC België tot uw dienst

Hebt u nog vragen over kopen en verkopen op tweedehandsplatforms? Of wenst u informatie over andere consumentenproblemen? Grasduin even op onze website of contacteer onze juristen. Zij geven u graag gratis juridisch advies.