Phishing, smishing en spoofing

Oplichters proberen u op talloze manieren te bereiken. Zo spreken ze u zelfs persoonlijk aan via e-mail en sms. Daarbij gebruiken ze een valse identiteit om uw vertrouwen te winnen.

Wat zo’n frauduleuze e-mails en sms’en vaak gemeen hebben? Ze vragen u om uw gegevens te controleren via een link. Laat u daar uw financiële gegevens, zoals uw bankrekeningnummer, achter? Dan loopt u het risico dat de oplichter uw rekening plundert.

Let ook op voor gevaarlijke e-mailbijlagen. Die installeren een virus of spyware op uw computer. Waarna uw pc stukgaat of waardoor de oplichter heel wat informatie over u te zien krijgt.

Om u beter te wapenen tegen deze oplichtingspraktijken, leggen we uit:

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude die ook bekendstaat als e-mailfraude. De oplichter misbruikt uw vertrouwen en stuurt u e-mails in naam van een andere, vaak bekende organisatie. Zo’n valse e-mail gebruikt de naam van die organisatie, haar logo en huisstijl. Vooral de identiteit van banken, koeriersdiensten en overheidsinstanties wordt hiervoor vaak geroofd.

Wat is smishing?

Smishing lijkt op phishing. Al stuurt de oplichter u in dit geval geen e-mail, maar een sms of WhatsAppbericht. Ook hier probeert de fraudeur uw vertrouwen te winnen door de naam van een bekende organisatie te misbruiken.

Wat is spoofing?

Spoofing is de verzamelnaam voor oplichtingspraktijken waarbij fraudeurs u in naam van een andere organisatie e-mailen (phishing), sms’en (smishing) en zelfs opbellen. Want ook tijdens telefoongesprekken geven oplichters zich soms uit voor een vertrouwde instelling. Zo werd de naam van het ECC België, het Europees Centrum voor de Consument België, al verschillende keren misbruikt. De beller beweerde dat de contactpersonen recht hadden op een terugbetaling en vroeg alle bankkaartgegevens, inclusief pincodes.

Zo trapt u niet in de val

Internetfraudeurs gaan alsmaar creatiever en professioneler te werk. Let dus goed op wanneer u een verdachte e-mail, sms of telefoonoproep ontvangt.

  • Controleer het e-mailadres van de verzender. Vaak bevat dat wel de naam van de misbruikte organisatie, maar komt het niet helemaal overeen met de officiële e-mailadressen van dat bedrijf of die instelling.
  • Open geen enkele link of bijlage die er verdacht uitziet.
  • Een bank vraagt nooit om uw gegevens via e-mail of sms te controleren.
  • Twijfelt u over de echtheid van een e-mail of sms? Neem dan contact op met de organisatie die als afzender vermeld staat. Maar doe dat uiteraard niet via de contactgegevens die in de e-mail of sms staan! Zoek de juiste contactgegevens op de officiële website van de zogenaamde verzender.
  • Meld een verdachte e-mail of sms altijd via [email protected].
  • Verwijder verdachte e-mails en sms’en. En stuur ze nooit door naar uw contacten.

Komt ons advies te laat en gaf u toch persoonlijke gegevens door? Of leest u graag meer over deze oplichtingsvormen? Op www.safeonweb.be, een initiatief van de overheidsdienst ‘Centrum voor Cybersecurity België’, vindt u nog meer informatie en ontdekt u hoe u reageert wanneer u het slachtoffer werd van internetfraude.