Europadag: ECC-Net kent drukste maanden ooit door de coronacrisis

Europadag, ter herdenking van de Schumanverklaring op 9 mei dit jaar exact 70 jaar geleden, wordt overschaduwd door de wereldwijde coronapandemie. Het Netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) ondervindt dat consumenten op  zoek zijn naar  informatie over hun consumentenrechten in Europa tijdens deze crisis. Het registreert dan ook een ongekend groot aantal vragen.

Videocall ECC-Net

Sinds de lockdown hebben de 150 juridische experts van het ECC-Net vanuit hun ‘kot’ meer dan 17.000 Europese consumenten geïnformeerd en geholpen.

Drukste maand ooit

Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd is? Kan ik mijn hotelboeking wijzigen? Krijg ik mijn geld terug voor het afgelaste concert? Sinds begin februari ontvangt het Netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) enorm veel vragen over de coronacrisis. In april beleefde het ECC-Net zijn drukste maand ooit en noteerde het een record aantal vragen en klachten: 17.600. Dit is bijna twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Ook mei belooft een recordmaand te worden.

Problemen met accommodatiediensten, pakketreizen of passagiersrechten? Het netwerk staat klaar voor de consument. Zo ook bijvoorbeeld voor talloze consumenten die hun Ryanairvlucht geannuleerd zagen. De link die ze per mail van Ryanair ontvingen om een terugbetaling te vragen, leidde naar de verkeerde webpagina en dat tot grote ergernis van de betrokken consumenten. Ryanair beloofde nadat het Ierse ECC Ryanair daarop wees, zijn communicatie binnen 24 uur recht te zetten.

In deze en vele andere situaties kunnen consumenten gratis contact opnemen met het ECC-Net. Ook al hebben de juristen op dit moment niet altijd een pasklaar antwoord en is het ook voor hen afwachten hoe de coronamaatregelen in de andere landen evolueren. Het Belgische centrum heeft een lijst met veelgestelde vragen uitgewerkt om zoveel mogelijk consumenten snel en efficiënt een eerste advies te geven. Maar biedt uiteraard ook andere informatie over consumentenrechten in Europa op hun website (www.eccbelgie.be) en een online formulier waarmee consumenten klacht kunnen indienen tegen een bedrijf gevestigd in een ander EU-land.

15 jaar ervaring en uitwisseling

2020 is voor het ECC-Net een bijzonder jaar, niet alleen door de coronacrisis. 2020 markeert ook de 15de verjaardag van het ECC-Net. In de huidige crisis bewijzen de jarenlange ervaring en stabiliteit van het internationale team van meer dan 150 juridische experts hun waarde.

De Europese Consumentencentra wisselen dagelijks informatie uit over recente wetswijzigingen als gevolg van  de pandemie: sommige Europese landen passen bijvoorbeeld hun reiswetten of de regels voor de terugbetaling van evenementtickets aan. Zo beschikken de Europese Consumentencentra altijd over de meest actuele informatie, die ze doorgeven aan consumenten op hun websites of in persoonlijk overleg. Een echt voordeel voor Europese consumenten.

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

Karen Ghysels: 0497 59 24 89 – [email protected]

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­