Aliaz Cooperation bezondigt zich aan afgedwongen aankoop

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontvangt momenteel veel klachten tegen de onderneming Aliaz Cooperation SIA die onder verschillende namen handelt en consumenten ongevraagd producten stuurt. Omdat het vaak om een afgedwongen aankoop gaat, raadt ECC België consumenten aan niet te betalen. Daarenboven mogen ze de geleverde producten houden. ECC België heeft de economische inspectie over de oneerlijke praktijken van Aliaz Cooperation SIA ingelicht.

In december 2015 ontving ECC België de eerste schriftelijke klachten tegen Aliaz Cooperation. 69 waren het er. En de klachtenstroom is niet gestopt. Sinds de jaarwisseling klopten al 269 consumenten aan bij ECC België met hun klachten tegen deze firma. Telefonisch krijgen we momenteel dagelijks vragen over deze praktijken, deze zijn niet opgenomen in de cijfers.

Aliaz Cooperation SIA, gevestigd in Letland, stuurt ongevraagd pakketjes naar Belgische consumenten. Het eerste “gratis” pakket gaat vergezeld van een factuur tot € 38. Voor het tweede pakket wordt tot € 187 aangerekend (!). Deze onderneming lokt de consument met gratis vermageringsproducten via advertenties op Facebook of enquêtes en handelt onder de namen:

• Fatkiller
  • DragonSlimxtreme
  • Shin Mau
  • Maxmanpower
  • Dentasmile
  • HorsePower+
  • GoWhite

Sommige consumenten hadden de advertentie aangeklikt, enkel met de bedoeling het aanbod te bekijken, zonder iets te bestellen. Toch kregen ze een pakket toegestuurd door Aliaz Cooperation SIA. Anderen, die de bestelprocedure startten, maar vroegtijdig afbraken omdat bijkomende kosten verschenen, ondergingen hetzelfde lot.

Het gaat hier duidelijk om een afgedwongen aankoop, een praktijk die de Europese wetgeving verbiedt. Een onderneming mag geen product sturen naar een consument als hij dat niet uitdrukkelijk heeft besteld.

Er zijn uiteraard ook consumenten die effectief de bestelling plaatsen, zij kunnen dan weer beroep doen op de bedenktijd.

Het advies aan de consument: niets betalen noch terugsturen

U hebt niets besteld maar ontving toch een pakketje? Of u had enkel een gratis pakket aanvaard zonder kosten?

Volgens de wet mag u de geleverde producten houden en hoeft u niet te betalen!

Toch stuurt u Aliaz Cooporation SIA best een e-mail waarin u uw standpunt toelicht:

• U hebt nooit een bestelling geplaatst, of enkel een gratis product aanvaard zonder bijkomende kosten.
  • U weigert de factuur te betalen
  • U geeft aan dat u geen nieuwe zendingen wenst te ontvangen

ECC België raadt consumenten aan snel te reageren! Dit voorkomt nieuwe zendingen met bijhorende factuur.

Hebt u problemen met een buitenlandse verkoper? Contacteer ECC België voor informatie en advies www.eccbelgie.be.