Reis geboekt naar een risicogebied

Boekte u een pakketreis naar een bestemming getroffen door een onverwachte gebeurtenis zoals een natuurramp, politieke onlusten, aanslag of oorlog? Vaak annuleert de reisorganisator of het reisbureau zelf de reis. Indien dit niet zo is, overweegt u misschien zelf om uw reis te annuleren. Kan dit en welke kosten brengt dat met zich mee? 

Kunt u de reis annuleren en zo ja, tegen welke prijs?

Meestal zullen de verkopers van pakketreizen (reisorganisatoren, reisbureaus, …) bij een officieel negatief reisadvies van de FOD Buitenlandse zaken bereid zijn om de reis om te boeken of te annuleren.

Als de verkoper annuleert, kunt u de terugbetaling vragen van het reeds betaalde bedrag. U hebt geen recht op een compensatie vermits de annulatie het gevolg is van een buitengewone omstandigheid.

Annuleert de organisator niet omdat hij bv. vindt dat uw veiligheid niet in het gedrang komt, dan kunt u zelf annuleren of omboeken. Weet dat u dan eventuele annulerings- of omboekingskosten moet betalen. Dit kunt u controleren in de voorwaarden van uw contract en/of verzekering als u die sloot.

Indien u zelf annuleert, raden we u aan om uw verzekeringen te controleren. Misschien dekken zij deze kosten. Helaas zijn risicovolle situaties meestal uitgesloten.

Goed om te weten: een waarschuwing van de FOD Buitenlandse Zaken is niet bindend voor reisorganisatoren. Het staat hen dus vrij om de waarschuwing al dan niet op te volgen, maar ze mogen in geen geval uw veiligheid in gevaar brengen.

Lees ‘Uw reis annuleren’ voor meer gedetailleerde informatie.

Er wordt niet geannuleerd en u vertrekt naar een risicogebied

Kiest u ervoor toch te vertrekken naar een risicogebied, dan moeten alle prestaties zoals voorzien in uw reisovereenkomst uitgevoerd worden. Gebeurt dit niet, dan kunt u bij terugkeer een terugbetaling vragen van de geannuleerde activiteiten.

Eenmaal ter plaatse, volg dan de raad op van de FOD Buitenlandse Zaken:

  • Volg de richtlijnen op van de plaatselijke overheden, de vertegenwoordiger van de reisorganisator ter plaatse en van het reisbureau.
  • Wees alert en informeer u over de evolutie van de situatie in het land waar u verblijft.
  • Wees voorzichtig op drukbezochte plaatsen bij politieke onlusten, natuurrampen, ...

Voor informatie over de veiligheidstoestand in getroffen gebieden, kunt u terecht op de website van de FOD Buitenlandse Zaken.

U bent ter plaatse en repatriëring is noodzakelijk

Als een reisorganisator om veiligheidsredenen beslist de reizigers te repatriëren, dan beëindigt hij hun vakantie vroegtijdig. Bent u gerepatrieerd, dan loopt u een deel mis van de reis waarvoor u wel betaalde.

De reisorganisator moet u gratis een gelijkwaardig alternatief aanbieden zoals het verderzetten van de vakantie op een andere bestemming. Is er een prijsverschil tussen de geplande diensten en de werkelijk geleverde diensten, dan kunt u een terugbetaling vragen. Hebt u geldige redenen om het aangeboden alternatief te weigeren, dan kunt u een terugbetaling vragen voor de diensten waarvan u niet hebt kunnen genieten. U hebt geen recht op een compensatie.

Goed om te weten: Hebt u de vliegtickets, accommodatie of diensten ter plaatse afzonderlijk geboekt, dus geen pakketreis? Of u recht hebt of terugbetaling moet dienst per dienst geëvalueerd worden. Als algemene regel geldt dat terugbetaling voor een dienst enkel mogelijk is als de verkoper (bv. luchtvaartmaatschappij, hotel) de dienst annuleert of als de voorwaarden van uw boeking (of uw verzekering als u die afsloot) dit toestaan.