Uw reis boeken

Beslist u om een reis te boeken? Met een degelijke voorbereiding geniet u extra van uw vakantie. Vind meteen een antwoord op al uw vragen:

Bestellen bij een reisbureau of online?

Twijfelt u of u uw reis wilt boeken bij een reisbureau of online? Ontdek de voordelen van beide verkoopkanalen:

Een reis boeken bij een reisbureau

  • U hebt bij een reisbureau een persoonlijk aanspreekpunt waaraan u al uw vragen kunt stellen.
  • U kunt uw reis aanpassen aan uw wensen.
  • U hebt er meteen een idee van de totaalprijs.
  • De wet verplicht reisagenten u bepaalde informatie te geven, zoals de nodige reisdocumenten. 

Een reis boeken via het internet

  • U bent niet gebonden aan openingsuren.
  • U krijgt een groter aanbod om uw reis te boeken.
  • U grasduint door alle informatie in uw eigen tempo.
  • U vormt zich een beter beeld door de foto's op de website en de waarderingen van andere reizigers.

ECC-Net deed in 2016 onderzoek naar het verschil tussen de initiële en de finale prijs bij online reisboekingen. Er zijn nog steeds extra kosten voor administratie, kredietkaarten, of onkosten voor het inchecken. Slechts heel weinig consumenten kaarten dit prijsverschil tijdens de boeking aan. ECC-Net bundelde de resultaten in een rapport, een samenvatting en een checklist voor consumenten (Engels).

Opgelet: Welk verkoopkanaal u ook kiest om uw reis te boeken, bewaar al uw documenten (catalogus, beschrijving ...) zorgvuldig. Want verloopt uw trip niet zoals gepland? Dan hebt u bewijzen nodig wanneer u reclameert.

Wanneer is de bestelling definitief?

Zeker dat de aangeduide prijs de definitieve prijs is? Ja? Dan kunt u uw reis boeken en uw bestelling afronden. Dit betekent dat de reservatie definitief is en u de reis moet betalen. U doet dit zo:  

  • online: klik op het tabblad ‘betalen’ of op een andere link naar het betaalscherm.
  • in een agentschap: onderteken de bestelbon.

U deelt heel wat persoonlijke gegevens tijdens het boekingsproces. Check dus altijd nauwkeurig de inhoud van uw contract voor u het ondertekent, of voor u klikt op ‘betalen’.

Komt uw orderbevestiging niet overeen met de informatie die u meedeelde (bv. een fout in de naam, in de reisperiode ...) ? Dan wordt u daarvoor verantwoordelijk geacht. Aantonen dat de tegenpartij een fout begin? Vaak een hachelijke onderneming! Maak daarom print screens van de verschillende boekingsstappen. Die komen goed van pas als het tot een geschil komt.

Opgelet: zorg ervoor dat de naam en die van uw medereizigers helemaal overeenkomen met die op de reisdocumenten. Een klein foutje kan u duur te staan komen. 

Waarop letten bij onlinereservatie?

  1. Maak print screens van alle boekingsstappen. Deze kunnen nuttig zijn bij een technisch probleem of om een verschil met de bevestiging aan te tonen.
  2. Opgelet met simulaties op het internet! Uw reservatie wordt definitief als u klikt op een knop met een betaalverplichting (bv. "nu kopen" , "betaal nu", "bevestig uw aankoop" ...)
  3. Opgelet met reeds aangevinkte vakjes. Dit is verboden. Facultatieve opties (verzekering, stoelkeuze ...) mogen u op deze manier niet worden aangeboden.
  4. Contacteer onmiddellijk de tegenpartij wanneer u een foutmelding of geen bevestiging kreeg (kijk ook uw spambox na!). Reserveer niet meteen nog een keer, zonder zeker te weten dat de eerste effectief mislukt is. Zo vermijdt u tweemaal de reis te moeten betalen.