Hoe druk uitoefenen op een boekingssite om terugbetaling te ontvangen van geannuleerde vliegtickets?

Laatst aangepast op 24-02-22.

Boekte u vliegtickets via een onlinereisbureau en werd de vlucht geannuleerd? De Europese wetgeving is heel duidelijk: de luchtvaartmaatschappij moet u terugbetalen. In de praktijk zal de luchtvaartmaatschappij de tussenpersoon vergoeden die u op zijn beurt het geld zal overmaken zodra hij het ontvangt.

Zit u te wachten op uw geld? De vraag is of de terugbetaling wordt opgehouden door de luchtvaartmaatschappij of door de boekingssite. Beide partijen spelen al eens een spelletje pingpong.

Meer duidelijkheid krijgt u als u de luchtvaartmaatschappij die de vlucht moest uitvoeren vraagt of zij al een restitiutieverzoek ontving van de boekingssite en zo ja, op welke datum en hoeveel zij gestort heeft. U kunt daarvoor gebruikmaken van deze voorbeeldbrief. Met die informatie kunt u extra druk uitoefenen op de reserveringssite om een terugbetaling te bekomen.

Ook andere consumentenproblemen kunt u gemakkelijk aanpakken met onze voorbeeldbrieven.