Reizen met een beperking

Iedereen houdt van reizen. Met een handicap of beperkte mobiliteit is dat niet altijd vanzelfsprekend. Bent u bijvoorbeeld niet zo goed te been? Loopt u op krukken? Of begeleidt u iemand met een beperking? Dan is assistentie op de luchthaven welkom – en die is er! Hier vindt u het antwoord op uw vragen: 

Zie ook een helder filmpje over uw rechten als passagier met een (mobiele) beperking.

Wanneer kan u de toegang geweigerd worden?

De Europese verordening 1107/2006 bepaalt de rechten van personen met een handicap en/of beperkte mobiliteit wanneer zij met het vliegtuig willen reizen. Een luchtvaartmaatschappij, reisagentschap of reisorganisatie mag u nooit tegenhouden om een ticket te kopen op basis van uw beperking. En mag u de toegang tot het vliegtuig niet ontzeggen behalve in twee uitzonderlijke gevallen: 

  • De grootte of de deuren van het vliegtuig maken boarding of vervoer onmogelijk voor de persoon met beperkte mobiliteit. 
  • De veiligheid is niet gegarandeerd. 

Opgelet: De luchtvaartmaatschappij kan om veiligheidsredenen eisen dat een persoon met een beperking of met beperkte mobiliteit zich laat begeleiden door iemand die hem of haar de nodige bijstand kan geven.

Hebt u recht op assistentie?

Alle Europese luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn gehouden om u assistentie te bieden wanneer u een handicap of beperkte mobiliteit hebt. Deze assistentie is gratis. 

Hoe vraagt u deze assistentie aan? U moet ten laatste 48 uur op voorhand de luchtvaartmaatschappij, reisagent of organisator op de hoogte brengen van noden. Dan regelen alle betrokken partijen dat u vlot uw vlucht haalt. 

Mag u uw mobiliteitshulpmiddelen meenemen op het vliegtuig?

Als u dit 48 uur op voorhand aanvraagt, mag u naast de toegestane bagage twee mobiliteitshulpmiddelen meenemen (bijv. krukken of een rolstoel).

Medische apparatuur mag u bij u houden in de cabine, net zoals uw handbagage. En een geleidehond mag zijn baasje vergezellen – onder voorbehoud van nationale richtlijnen. Vraag bij uw luchtvaartmaatschappij na welke regels van toepassing zijn in het land van aankomst.

Opgelet: Raken uw rolstoel of andere mobiliteitshulpmiddelen verloren of beschadigd? Dan kunt u een schadevergoeding eisen van maximum 1131 bijzondere trekkingsrechten (+/- 1448 euro) zoals bij andere bagage. Is uw materiaal meer waard? Overweeg dan de bijkomende verzekering voor waardevolle spullen voor of bij de check-in.

Wat moet u doen als u de toegang wordt geweigerd?

Uiteraard geeft reizen met een handicap of beperkte mobiliteit u evenveel rechten als andere passagiers. Weigert de luchtvaartmaatschappij u of uw verplichte reisgezel de toegang tot het vliegtuig, in een van de twee uitzonderlijke gevallen hierboven? Dan moet u (of jullie beiden) de keuze krijgen tussen een:

  • nieuwe vlucht met de meest gunstige reistijd
  • terugbetaling 

Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij u meteen op de hoogte brengen van de instapweigering. U mag ook een officieel document vragen dat de redenen oplijst. Dat krijgt u ten laatste vijf dagen na uw aanvraag via de post.

Opgelet: Is de instapweigering gebaseerd op een ongegronde reden? Dan hebt u naast het recht op een nieuwe vlucht of terugbetaling ook de mogelijkheid om een forfaitaire schadevergoeding te vragen.