Met expertise van 15 jaar en 1,5 miljoen klachten, gidst het netwerk van Europese Consumentencentra naar de oplossing voor elk consumentenprobleem

Waar kunnen consumenten terecht met hun consumentenprobleem? Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) ontdekte dat consumenten vaak niet weten hoe ze die moeten aanpakken. Ter gelegenheid van zijn 15e verjaardag zet het netwerk een van zijn belangrijkste taken in de kijker: consumenten begeleiden en gidsen naar de juiste dienst bij het oplossen van hun consumentenprobleem. ECC-Net heeft heel wat in petto zodat consumenten zelf hun rechten kunnen afdwingen.

Een consumentenprobleem. Wat nu?

“Een probleem met een huurauto, een beschadigde levering van uw schoenen, een vertraagde vlucht, opgelicht via de telefoon, … noem maar op! In de afgelopen 15 jaar ontving ECC-Net meer dan 1.498.000 vragen en klachten van consumenten die problemen ondervonden met hun aankoop van een goed of dienst. Dus consumentenproblemen, ze bestaan.” Zegt Karen Ghysels, Directeur van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België. “Consumenten weten vaak niet hoe ze zo’n problemen het best aanpakken. We willen consumenten tonen dat het loont om het heft in eigen handen te nemen en te zoeken naar een oplossing voor hun probleem met een handelaar.” 

Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net), focust ECC België in oktober op het thema ‘Een consumentenprobleem. Wat nu’. De consument empoweren om hun rechten te kennen en op te eisen waardoor zij ten volle kunnen genieten van de voordelen die de Europese interne markt biedt. Dat is de missie van ECC-Net.

ECC-Net hoopt dan ook dat  consumenten en stakeholders hun campagne steunen en de informatie over ‘Een consumentenprobleem. Wat Nu?’ zoveel mogelijk delen. Want consumentenrechten stoppen niet aan de grens!

Dit is wat ECC-Net in petto heeft

  • Een spel in pdf-vorm
  • Een overzichtelijke stappenlijst
  • En een teaservideo

Een probleem? Een oplossing!

Deze pdf loodst u via de pijlen naar de juiste oplossing voor uw consumentenprobleem. Speelt u mee?

 

Uw rechten doen gelden in zes stappen

U leest liever hoe u uw consumentenprobleem best aanpakt? Ook prima. ECC België leidt u  naar een oplossing in zes stappen.

  1. U controleert eerst of u het consumentenrecht aan uw kant hebt of niet. Dat kan bijvoorbeeld op deze website. Twijfelt u? Dan kunt u met ECC België contact opnemen voor grensoverschrijdende problemen (uw handelaar bevindt zich in een andere Europese lidstaat) of met een consumentenorganisatie.
  2. Probeer zelf een oplossing te vinden met de tegenpartij door hem op uw rechten te wijzen. Deze voorbeeldbrieven komen daarbij zeker van pas.
  3. Niet gelukt en hulp nodig? Dan kunt u bij ECC België terecht, bij een consumentenorganisatie of bij een bemiddelingsdienst zoals de consumentenombudsdienst.
  4. Of betaalde u met een kredietkaart? Betwist de betaling en vraag terugbetaling aan de uitgever van uw kaart. Misschien betaalt die terug en is uw probleem van de baan.
  5. Gespecialiseerde geschillencommissies en ombudsdiensten, bv. voor bankdiensten, telecommunicatie, postsector …, kunnen snel, goedkoop en buiten de rechtbank een oplossing vinden voor uw probleem. U vindt ze allemaal op het ODR-platform.
  6. Maar soms is er geen andere mogelijkheid dan naar de rechtbank te stappen. Gelukkig bestaan er bepaalde vereenvoudigde Europese procedures voor grensoverschrijdende geschillen. Op de website van ECC België leest u daar alles over.

Maar: bemiddelen maakt enkel kans als de verkoper betrouwbaar is. Zegt uw buikgevoel dat er iets niet klopt? Voor online verkopers kunt u de Webshop Check doen. U zult al snel ontdekken of de verkoper te vertrouwen is of niet. Bent u opgelicht of is de verkoper niet pluis, dan is politie of het meldpunt van de FOD Economie uw enige optie om uw klacht kwijt te kunnen.

Video: hoe uw rechten opeisen in beeld

Deze teaservideo moet u ook gezien hebben.

ECC-Net empowert consumenten

Dit project kadert in de campagne van het netwerk van Europese Consumentencentra ter gelegenheid van zijn 15e verjaardag. Elke maand zet ECC-Net een ander consumententhema in de kijker. Deze maand: ‘Een consumentenprobleem. Wat nu?’ uitgewerkt door ECC België. Alle ECC’s informeren in oktober 2020 in 30 Europese landen consumenten over hun opties in hun zoektocht naar een oplossing voor hun consumentenprobleem op basis van de instrumenten uitgewerkt door ECC België.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­