(07/10/2021) European Youth Event 2021: Europa beschermt de rechten van jonge consumenten

Op 8 en 9 oktober 2021 verzamelen Europese jongeren in Straatsburg voor het jongerenevenement ‘European Youth Event’ (EYE) 2021. Ze zullen onderwerpen bespreken die hen nauw aan het hart liggen zoals duurzaamheid en digitale kwesties. Op beide gebieden biedt het Europese consumentenrecht veel om de jeugd te beschermen. Voor gratis hulp en advies over hun consumentenrechten in Europa kunnen jongeren en eenieder terecht bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België. ECC helpt met vragen gaande van ‘Wat moet ik doen als mijn trein wordt geannuleerd?’ tot ‘Kan ik mijn online-game retourneren?’.

Duurzaamheid: trein in plaats van auto en vliegtuig

De klimaatmarsen voor een betere toekomst maakten duidelijk dat milieubescherming en duurzaamheid belangrijk zijn voor jongeren. Ook in hun consumentengedrag komt dit tot uiting: steeds meer jongeren kiezen voor een milieubewuste manier van reizen zoals bv. de trein.

ECC verstrekt (jonge) consumenten informatie over passagiersrechten voor duurzame vervoermiddelen, zoals treinen of langeafstandsbussen. Het antwoord op vragen als ‘Wat kan ik doen als mijn trein van Brussel naar Parijs wordt geannuleerd?’ of ‘Kan ik geld terugkrijgen als mijn bus van Antwerpen naar Amsterdam vertraging heeft?’.

Bescherming van de digitale consument: streaming, gaming, influencers en meer

De Netflix-generatie is het gewoon om de klok rond toegang te hebben tot films, series, sportevenementen en meer. Naast betalende streamingdiensten zijn er ook gratis diensten. Deze gratis diensten bevinden zich vanuit juridisch standpunt al geruime tijd in een grijze zone. Tot een uitspraak van het Europees Hof van Justitie: wie de nieuwste films en series gratis streamt, wetende dat ze alleen via betaalde aanbieders kunnen worden bekeken, kan vervolgd worden.

ECC informeert ook gamers over hun rechten bij het kopen van online-inhoud. Consumenten hebben meestal veertien dagen bedenktijd als ze online winkelen. Veranderen ze van gedacht, dan hebben ze het recht de aankoop te retourneren en hun geld terug te krijgen. Dit herroepingsrecht geldt niet voor games en andere digitale producten. Het herroepingsrecht vervalt zodra je voor het eerst toegang hebt tot online-inhoud.

Het Europese consumentenrecht speelt ook een rol als het gaat om influencers op sociale media. In heel Europa zijn twee richtlijnen van toepassing die bv. bloggers en TikTokkers verplichten om hun reclamepartnerschappen te identificeren in hun berichten.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 29 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – communication@eccbelgium.be

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of zijn opvolger de Europese Innovatieraad en het Uitvoerend Agentschap voor het kleine en middelgrote ondernemingen (EISMEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­