Vlucht vertraagd of geannuleerd? Bereken en claim uw vergoeding!

Uw vlucht is vertraagd, overboekt of zelfs geannuleerd. Of er zijn problemen met uw bagage? Dan vraagt u zich terecht af waar u recht op hebt. Met de ‘Bereken uw vergoeding’- module op de website van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België achterhaalt u snel en makkelijk of u recht hebt op compensatie en in welke vorm.

De paasvakantie staat voor de deur. Misschien vertrekt u met het vliegtuig naar de sneeuw of warmere oorden. Maar wat als reizen niet over rozen gaat?

U krijgt ten onrechte een instapverbod voor uw vlucht. Uw vliegreis loopt vertraging op. Of ze wordt geannuleerd. Dan hebt u dankzij de Europese regels voor de passagiersrechten* recht op:

  • assistentie. Dat betekent onder andere eten en drank tot het vertrek van uw vlucht en eventueel een hotelovernachting.

  • de uitvoering van de reis of de terugbetaling van het ticket.

  • een financiële vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Het bedrag  hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging en bedraagt 250 tot maximum 600 euro.

Let wel: luchtvaartmaatschappijen moeten geen financiële vergoeding betalen als buitengewone omstandigheden uw problemen veroorzaken.

Ook als uw bagage niet, vertraagd of beschadigd aankomt, hebt u recht op een financiële vergoeding.

Waarop u precies recht hebt, berekent u met de module op de website van ECC België, gerealiseerd door ECC Noorwegen en de Norwegian Consumer Council.

Hoe claimt u compensatie? Stappenplan

  1. Achterhaal met de ‘Bereken uw vergoeding’-module of u recht hebt op compensatie.

  2. Maak uw klacht kenbaar bij de luchtvaartmaatschappij als u van mening bent dat u recht hebt op compensatie. Dit doet u best via de website van de luchtvaartmaatschappij of per e-mail. Eventueel per post. Deze voorbeeldbrief helpt u bij de formulering van uw verzoek bij vluchtvertraging.

  3. Bent u het niet eens met het antwoord van de luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact op met de juristen van ECC België. Zij helpen u bij het zoeken naar een minnelijke oplossing voor uw probleem. Dit doen zij gratis. 

* De Europese passagiersrechten zijn van toepassing op elke vlucht die vertrekt vanuit een EU-land, uitgevoerd door Europese en niet-Europese luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast gelden ze voor alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen die aankomen in een EU-land.

Oplichters aan de lijn? Ontdek de preventiecampagne!

Misleidende verkoop aan de telefoon was in 2017 goed voor 20 % van alle klachten die het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving. Ook bij de FOD Economie stroomden de meldingen binnen. Reden genoeg om samen met de FOD Economie, Contactcentres.be en de ‘Bel-Me-Niet-Meer’-lijst de preventiecampagne ‘Oplichters aan de lijn’ te lanceren. Een website met informatie en een grijze lijst van betrokken bedrijven wapenen consumenten tegen malafide televerkopers. Slachtoffers van buitenlandse televerkopers kunnen terecht bij ECC België voor hulp en juridisch advies.

20 % van alle klachten die ECC België in 2017 ontving, kwam van Belgische consumenten die zich bedrogen voelen door televerkopers. De meeste callcenters werkten met Nederlands klinkende  televerkopers, al of niet in opdracht van Nederlandse bedrijven. Misleidende verkoop aan de telefoon is uiteraard niet toegelaten. De campagne wil de consument wapenen tegen zulke telefoontjes.

Hoe verloopt deze oplichting?

Een snel sprekende televerkoper overrompelt een consument met een zeer aantrekkelijk aanbod voor kortingsbonnen op onlineaankopen, reischeques, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van puzzelboekjes of magazines, .... Hij goochelt met woorden als ‘gratis’ maar stelt zichzelf amper voor, geeft weinig details over het aanbod. De consument denkt dat hij instemt met het ontvangen van meer informatie per e-mail … maar hij krijgt een gepeperde factuur voorgeschoteld.

Betaalt hij niet meteen, dan volgt een ‘uitnodiging tot minnelijke vordering’ van een agressief incassobureau. Of nog erger, soms is het bedrag al van de bankrekening geïnd met een domiciliëring waarvoor de consument nooit toestemming gaf.

Vaak zijn deze incassobureaus gevestigd in Nederland en niet bevoegd om in België op te treden. Hun betalingsaanmaningen zijn dan ook niet geldig. Toch treden zij zeer agressief en bedreigend op.

Preventiecampagne moet consumenten helpen

Ook de FOD Economie ontving veel meldingen over misleidende telefoontjes in 2017: meer dan 5.410 of gemiddeld 15 per dag.

Om consumenten te wapenen tegen malafide televerkopers, lanceren ECC België en de FOD Economie, samen met Contactcentres.be en de ‘Bel-Me-Niet-Meer’-lijst een preventiecampagne. De website, www.oplichtersaandelijn.be geeft antwoorden op vragen zoals:

  • Hoe gaan valse televerkopers te werk?
  • Hoe kunt u een misleidend telefoontje herkennen
  • Wat kunt u doen als u een misleidend telefoonaanbod ontvangt?
  • Met welke televerkopers en incassobureaus moet u voorzichtig zijn?

Slachtoffers staan niet alleen

www.oplichtersaandelijn.be verduidelijkt wat consumenten kunnen ondernemen tegen malafide televerkopers en incassobureaus en hoe zij onterechte debiteringen kunnen betwisten.

Slachtoffers van misleidende telefoontjes van televerkopers uit een ander Europees land kunnen gratis terecht bij de juristen van ECC België (02 542 33 46 op werkdagen van 9 u. tot 13 u.  of via de website www.eccbelgie.be).