Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure ECC-Net Report 2019: For a Europe which protects its consumers in their daily lives
Het netwerk van Europese consumentencentra bemiddelt dagelijks tussen consumenten en handelaars in een zoektocht naar een minnelijke schikking voor hun grensoverschrijdend consumentenprobleem. Op basis van deze ervaring, wil ECC-Net een bijdrage leveren voor de Europese Commissie en het Europees Parlement om samen te bouwen aan een Europa dat consumenten beschermt in hun dagelijkse leven.
 
Brochure ECC-Net Report: Air Passenger Rights: Consumer Complaints 2006

Het ECC-Net ontving in 2006 4901 informatieaanvragen, klachten en geschillen van vliegtuigpassagiers. Een verdubbeling t.o.v. 2004. Deze werden grondig geanalyseerd in dit rapport, dat op basis van de resultaten ook aanbevelingen formuleert.

 
Brochure ECC-Net report: Chargeback in the EU/EEA. A solution to get your money back when a trader does not respect your information rights
Dit rapport van het ECC-Net behandelt de “chargeback” procedure. Met behulp van deze procedure kan u rechtstreeks bij de uitgever van uw betaalkaart of uw bank aankloppen voor een terugbetaling wanneer een handelaar uw consumentenrechten niet respecteert. Hoe werkt deze procedure? (Engels)
 
Brochure ECC-Net report: Chargeback in the EU/EEA. Legislation and time limits
Deze bijlage bij het rapport "Chargeback in the EU/EEA. A solution to get your money back when a trader does not respect your information rights " van het ECC-Net bevat de wetgeving en tijdslimieten van toepassing in de EU/EEA. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Commercial Warranties-Are they worth the money
Verkopers zijn wettelijk verplicht consumenten kosteloos een wettelijke garantie te verstrekken. Toch bieden verkopers ook vaak, al dan niet betalende, commerciële garanties aan. Zijn deze commerciële garanties hun geld waard? ECC-Net zocht het voor u uit. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Cross-border car purchases

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. 29 ECC’s, onder leiding van ECC Frankrijk, hebben geprobeerd om antwoorden te bundelen in een uitgebreide studie over een auto kopen over de grenzen. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: cross-border car purchases - Recommendations

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Het ECC-Net formuleert aanbevelingen. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: Cross-border car purchases - Summary
Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Samenvatting van de uitgebreide studie van het ECC-Net over een auto kopen over de grenzen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?
Dit rapport is het resultaat van een gezamenlijk project waarbij is gekeken naar het werk van het ECC-Net onder de Richtlijn betreffende diensten op de interne markt en de grootste problemen die consumenten tegenkomen wanneer het gaat om deze richtlijn.
 
Brochure ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Report 2015. Do consumers get the compensation they are entitled to and at what costs?
Reizigers ondervinden vaak moeilijkheden bij het verkrijgen van een vergoeding als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dit rapport van het ECC-Net onderzoekt de belangrijkste problemen die reizigers ondervinden en de oorzaken.
 
Brochure ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Rights Report 2011. In the aftermath of the Volcanic Ash Crisis
Het aantal klachten bij het ECC-Net van Europese vliegtuigpassagiers nam in 2010 toe met 59%. Dit rapport annalyseert de klachten en toont dat de vulkaanaswolk de luchtvaartmaatschappijen beproefde op de toepassing van de passagiersrechten (Engels).
 
Brochure ECC-Net Report: E-commerce 2014: Part 2 - Highlights for consumers - Checklists and test yourself tool
Omdat het ECC-Net steeds meer klachten over online winkelen ontvangt, heeft het in zijn e-commerce rapport 2014 checklists opgenomen met goede gewoonten voor consumenten om veilig online te kopen. Het rapport beschrijft ook de meest voorkomende problematische praktijken. Als bonus is er een quiz om uw kennis te testen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net report: Fraud in cross-border e-commerce
Oplichting in grensoverschrijdende e-commerce: een rapport over de risico’s van online shopping en hoe u kan vermijden het slachtoffer te worden van oplichters (Engels).
 
Brochure ECC-Net Report: Online cross-border mystery shopping - state of the e-union
Dit ECC-rapport bevat de resultaten van een test van grensoverschrijdend online shoppen uitgevoerd door ECC's uit 17 verschillende EU-lidstaten, waaronder België, en legt vinger op de tekortkomingen in de Europese onlinemarkt. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Online Holiday Booking - Is the initial price the final price?

ECC-Net deed in 2016 onderzoek naar het verschil tussen de initiële en de finale prijs bij online reisboekingen. Er zijn nog steeds extra kosten voor administratie, kredietkaarten, of onkosten voor het inchecken. Slechts heel weinig consumenten kaarten dit prijsverschil tijdens de boeking aan. ECC-Net bundelde de resultaten in een rapport, een samenvatting en een checklist voor consumenten (Engels).

 
Brochure ECC-Net Report: Ski resorts in Europe 2012/2013
In haar tweede rapport “Ski resorts in Europe 2012/2013” vergelijkt het ECC-Net naast de alpineskigebieden ook de langlaufgebieden en de indoorpistes. Bijna 400 Europese skigebieden, waarvan 16 Belgische, hebben aan deze enquête deelgenomen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net report: Subscription traps in Europe

Europese consumenten laten zich al te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Dit rapport beschrijft de resultaten van een studie in de zes landen, België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, waarvan het ECC-Net het grootste aantal problemen met ongewenste online afgesloten abonnementen registreerde. (Engels)

 
Brochure ECC-Net report: The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe

Wat is de impact van namaak op online consumentenrechten in Europa? Welke risico’s zijn gelinkt aan de aankoop van namaak op het internet en welke tips kunnen consumenten in Europa volgen om onaangename verrassingen te vermijden door de aankoop van deze producten? Met dit rapport wil het ECC-Net handelaars, autoriteiten en vooral consumenten die online kopen, meer daadkracht bieden. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: Timeshare

Deze studie is het resultaat van een ECC-Net-project over timesharing en aanverwante vakantieproducten zoals Holiday Clubs en de doorverkoop ervan. Sinds de nieuwe Europese Richtlijn 2008/122/EC is er heel wat veranderd in het timesharing-wereldje. ECC-Net evalueert de wijzigingen in deze markt.