Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 Jaarverslag ECC België 2012: Dit betekende ECC België in 2012 voor de consument

Het jaarverslag 2012 van het ECC, gegoten in een overzichtelijke pdf, geeft meer informatie over de soort van vragen die bij de consumenten spelen en wat het ECC betekende voor de consument in 2012.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2014

ECC België presenteert zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2013: De cijfers & de verhalen en uitdagingen achter de cijfers

Het Europees Centrum voor de Consument België publiceert in haar jaarverslag 2013 de cijfers en activiteiten van het afgelopen jaar. De juristen van ECC België ontvingen 7.053 vragen en klachten van consumenten uit België en andere EU-landen. De meest voorkomende klachten komen van consumenten die problemen ondervonden tijdens hun reis en met aanbiedingen van gratis stalen of andere aanlokkelijke promoties op het internet. 73 % van deze aankopen gebeurden online.


09-12-20 Transitplaten in de Europese Unie

Wie een auto koopt in een ander land van de EU kan voor transitplaten opteren om de auto naar België te brengen. Maar waar kunt u daarvoor terecht en hoeveel kosten ze? Het ECC heeft deze informatie samengebracht en geeft land per land een overzicht.


09-12-20 Op reis in Europa. Alles over je rechten voor, tijdens en na je reis

Met deze gids wil het ECC de consument grondig informeren zodat hij als reiziger weet hoe hij bij eventuele problemen best handelt. De gids is opgebouwd in 4 delen: 1. De reis reserveren, 2. Het voervoer, 3. Op de vakantiebestemming en tenslotte 4. Klachten.

Deze gids is helaas niet meer helemaal up to date wat roaming, klachten en andere details betreft. De juiste informatie vindt u op onze website in de rubriek 'Reizen'.


09-12-20 Kopen op het internet. Laat je niet vangen!

Waarop moet u letten wanneer u iets aankoopt via het internet en welke zijn uw rechten?


09-12-20 Informatiefiche over ECC-Net

Deze informatiefiche over ECC-Net verduidelijkt in een oogopslag o.a. wat de ECC's zoal doen, hoe ze de klachten aanpakken en met welk resultaat.


09-12-20 ECC-Net Report: E-commerce 2014: Part 2 - Highlights for consumers - Checklists and test yourself tool

Omdat het ECC-Net steeds meer klachten over online winkelen ontvangt, heeft het in zijn e-commerce rapport 2014 checklists opgenomen met goede gewoonten voor consumenten om veilig online te kopen. Het rapport beschrijft ook de meest voorkomende problematische praktijken. Als bonus is er een quiz om uw kennis te testen. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: E-commerce 2014: Part 1 - Highlights for traders - Checklist and test yourself tool

(Engels)


09-12-20 Enhanced Consumer Protection – the Services Directive 2006/123/EC

Europese Consumenten krijgen nog steeds te maken met discriminatie op basis van nationaliteit of woonplaats. Dat concludeert het ECC-Net in dit rapport gepubliceerd op 29 november 2013. Maar deze praktijken zijn verboden dankzij de Dienstenrichtlijn 2006/123/EG. (Engels)