Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 Veilig streamen

In alle comfort kijken naar uw favoriete programma op elk apparaat waar en wanneer u wilt, maakt videostreamen de nieuwe standaard voor de moderne consument. De brochure 'Veilig streamen' van het ECC-Net gaat dieper in op de verschillende vormen van streaming, de gevaren en geeft tips.


09-12-20 Subscription traps in 6 EU countries 2017 - Summary

Naar schatting 3,5 miljoen Europese consumenten zijn de afgelopen drie jaar ingegaan op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement. De slides vatten de resultaten samen van een studie uitgevoerd in opdracht van ECC Zweden en het Zweedse Consumenten Agentschap. (Engels)


09-12-20 Oneerlijke praktijken

Hoe ontmaskert u oplichters en misleidende verkopers? Met de tips van ECC België bent u oplichters en bedriegers te slim af.


09-12-20 Namaakproducten kopen ... goed idee?

Deze online brochure toont waarom u best geen namaak koopt en hoe u kunt vermijden dat u namaak koopt op het internet.


09-12-20 Jaarverslag Belgische ODR-contactpunt

Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars die hun geschil over een onlineaankoop afhandelen of zouden kunnen afhandelen via het Online Dispute Resolution of ODR-platform. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2018

We did it again … Opnieuw heeft het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België meer consumenten kunnen helpen met gratis hulp en juridisch advies. In 2018: 11.276! . Vooral vragen over passagiersrechten (annulaties, vertragingen, …) werden vaak gesteld. Ook klagen consumenten nog steeds over abonnementenvallen per telefoon. Ontdek het volledige jaarverslag van 2018.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2017

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België behandelde in 2017 een record aantal dossiers: 10.155. Bijna één vraag of klacht op drie ging over gezondheidsproducten en systemen voor kortingen. Consumenten kaartten vooral de misleidende verkoopstechnieken (31%) aan, zowel op het internet als per telefoon.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2016

Wat deed het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België in 2016? Benieuwd naar meer? Ontdek het in het jaarverslag van 2016.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2015

Benieuwd naar hoe het jaar 2015 verliep voor ECC België? Het Europees Centrum voor de Consument geeft u graag een overzicht van de belangrijkste cijfers, consumentenervaringen en activiteiten van 2015 in haar jaarverslag.


09-12-20 #ImNotFake: 10 ECC-tips hoe je kunt vermijden dat je namaak koopt

Nanac en het ECC België willen onder het motto #ImNotFake jongeren aantonen waarom de aankoop van namaakgoederen een slecht idee is. Deze 10 tips helpen bij het beoordelen van websites.