Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure ECC-Net Report: Timeshare - 10 tips

Helaas trekt de timeshare-industrie veel ondernemers die proberen u te misleiden. Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" wil ECC-Net consumenten sensibiliseren met tien praktische tips.

 
Brochure ECC-Net Report: Trust marks report 2013 - Can I trust a trust mark?
Kwaliteitslabels op websites scheppen vertrouwen bij de onlinekoper. Omdat in Europa heel wat verschillende labels in omloop zijn, is het voor de consument moeilijk om te weten waarvoor ze staan. Het ECC-Net bracht daarom 54 Europese kwaliteitslabels in kaart en formuleert tips om veilig online te shoppen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net: The European Consumer Centres’ Network Fifth Anniversary Report 2005-2009
Ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van het ECC-Net publiceerde de Europese Commissie een rapport dat de evolutie schetst van 5 jaar informatie en hulp aan Europese consumenten. (Engels)
 
Brochure 'ECC-Net: Travel' app

Hebt u vakantieplannen? Download gratis de nieuwste versie van de “ECC-Net Travel” app, uw onmisbare reisgezel, die u bijstaat met hulp en advies bij reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.

Downloaden kan via:

 
Brochure Een auto huren in Europa

Een huurwagen is een prima optie om volop van uw vrijheid te kunnen genieten tijdens een buitenlandse reis. Maar enkel als u uw voorzorgen neemt. Reserveren, algemene voorwaarden, waarborg, verzekering, controle van het voertuig, ongeval en panne: het ECC licht in deze brochure de juiste reflexen toe.

  Bestellen
Brochure Een wagen kopen in de Europese Unie

Als u een wagen wil kopen, hoeft u zich niet te beperken tot de Belgische markt. Vergelijkende prijsstudies door de Europese Commissie toonden aan dat dat u op sommige modellen duizenden euro’s kunt besparen door ze in een ander Europees land te kopen. Een wagen aankopen in de Europese Unie en invoeren is minder ingewikkeld dan op het eerste gezicht lijkt. Zeker met deze brochure, waarin de stappen die u daarbij moet ondernemen helder en overzichtelijk uiteengezet worden.

  Bestellen
Brochure Enhanced Consumer Protection – the Services Directive 2006/123/EC
Europese Consumenten krijgen nog steeds te maken met discriminatie op basis van nationaliteit of woonplaats. Dat concludeert het ECC-Net in dit rapport gepubliceerd op 29 november 2013. Maar deze praktijken zijn verboden dankzij de Dienstenrichtlijn 2006/123/EG. (Engels)
 
Video Fake of niet? Weet u wat u online koopt?
Fake of niet? Weet u wat u online koopt? Namaakgoederen kunnen gevaarlijk zijn voor uw gezondheid én portemonnee. Hoe kunt u zich wapenen tegen de aankoop van namaak op het web? Deze video geeft tips over hoe u niet in de val van namaakverkopers loopt.
Video Garantie in Europa: wat je moet weten
Geen zin om te lezen over garantie, bekijk ons filmpje! ECC bundelde de belangrijkste feiten over de garantiewet in een kort filmpje. Het toont bovendien de opties in geval van een garantiegeschil.
Brochure Herverkoop van timesharing
Talrijke consumenten die hun timesharing wensten te verkopen werden slachtoffer van bedrog. Deze folder helpt u de valstrikken te ontlopen.
 
Brochure Het hoe en wat van de garanties
Weet u niet precies wat u moet doen wanneer u een product wilt terugbrengen naar de handelaar? Met deze gratis gids leiden ECC en Test-Aankoop u door de verschillende stappen.
 
Brochure Informatiefiche over ECC België
Deze informatiefiche over ECC België verduidelijkt in een oogopslag waar ECC België voor staat en wat het voor u kan betekenen. Ze beschrijft de top 5 gebieden van klachten en bevat een kaart die aangeeft waar de meeste klachten ontstaan.
 
Brochure Informatiefiche over ECC-Net
Deze informatiefiche over ECC-Net verduidelijkt in een oogopslag o.a. wat de ECC's zoal doen, hoe ze de klachten aanpakken en met welk resultaat.
 
Brochure Jaarverslag Belgische ODR-contactpunt
Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars die hun geschil over een onlineaankoop afhandelen of zouden kunnen afhandelen via het Online Dispute Resolution of ODR-platform. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2011: Wat deed het Europees Centrum voor de Consument België voor u in 2011?
Het jaarverslag 2011 geeft een overzicht met concrete voorbeelden van de 2599 klachten en 1807 vragen van grensoverschrijdende consumenten die het ECC België behandelde. Het biedt tevens een overzicht van zijn informatieve opdracht.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2012: Dit betekende ECC België in 2012 voor de consument

Het jaarverslag 2012 van het ECC, gegoten in een overzichtelijke pdf, geeft meer informatie over de soort van vragen die bij de consumenten spelen en wat het ECC betekende voor de consument in 2012.

 
Brochure Jaarverslag ECC België 2013: De cijfers & de verhalen en uitdagingen achter de cijfers
Het Europees Centrum voor de Consument België publiceert in haar jaarverslag 2013 de cijfers en activiteiten van het afgelopen jaar. De juristen van ECC België ontvingen 7.053 vragen en klachten van consumenten uit België en andere EU-landen. De meest voorkomende klachten komen van consumenten die problemen ondervonden tijdens hun reis en met aanbiedingen van gratis stalen of andere aanlokkelijke promoties op het internet. 73 % van deze aankopen gebeurden online.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2014
ECC België presenteert zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU.