Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 ECC-Net Report: Online Holiday Booking - Is the initial price the final price?

ECC-Net deed in 2016 onderzoek naar het verschil tussen de initiële en de finale prijs bij online reisboekingen. Er zijn nog steeds extra kosten voor administratie, kredietkaarten, of onkosten voor het inchecken. Slechts heel weinig consumenten kaarten dit prijsverschil tijdens de boeking aan. ECC-Net bundelde de resultaten in een rapport, een samenvatting en een checklist voor consumenten (Engels).


09-12-20 ECC-Net Report: Online cross-border mystery shopping - state of the e-union

Dit ECC-rapport bevat de resultaten van een test van grensoverschrijdend online shoppen uitgevoerd door ECC's uit 17 verschillende EU-lidstaten, waaronder België, en legt vinger op de tekortkomingen in de Europese onlinemarkt. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Report 2015. Do consumers get the compensation they are entitled to and at what costs?

Reizigers ondervinden vaak moeilijkheden bij het verkrijgen van een vergoeding als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dit rapport van het ECC-Net onderzoekt de belangrijkste problemen die reizigers ondervinden en de oorzaken.


09-12-20 ECC-Net Report: Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?

Dit rapport is het resultaat van een gezamenlijk project waarbij is gekeken naar het werk van het ECC-Net onder de Richtlijn betreffende diensten op de interne markt en de grootste problemen die consumenten tegenkomen wanneer het gaat om deze richtlijn.


09-12-20 ECC-Net Report: cross-border car purchases - Recommendations

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Het ECC-Net formuleert aanbevelingen. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: Cross-border car purchases

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. 29 ECC’s, onder leiding van ECC Frankrijk, hebben geprobeerd om antwoorden te bundelen in een uitgebreide studie over een auto kopen over de grenzen. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report 2019: For a Europe which protects its consumers in their daily lives

Het netwerk van Europese consumentencentra bemiddelt dagelijks tussen consumenten en handelaars in een zoektocht naar een minnelijke schikking voor hun grensoverschrijdend consumentenprobleem. Op basis van deze ervaring, wil ECC-Net een bijdrage leveren voor de Europese Commissie en het Europees Parlement om samen te bouwen aan een Europa dat consumenten beschermt in hun dagelijkse leven.


09-12-20 Betalen op het internet

Het aanbod en de aankopen op het internet gaan in stijgende lijn. Ook de betaalmogelijkheden worden steeds talrijker. In deze brochure vindt u een overzicht van de meest gebruikte betaalwijzen.


09-12-20 10 ECC-Net tips hoe je kunt vermijden dat je namaak koopt op het internet

Alle 10 tips in één oogopslag.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2011: Wat deed het Europees Centrum voor de Consument België voor u in 2011?

Het jaarverslag 2011 geeft een overzicht met concrete voorbeelden van de 2599 klachten en 1807 vragen van grensoverschrijdende consumenten die het ECC België behandelde. Het biedt tevens een overzicht van zijn informatieve opdracht.