Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 Een consumentenprobleem? Waar kunt u terecht?

Ervaart u problemen met uw (online)aankoop, gehuurde auto in het buitenland, geboekte accommodatie of hebt u gedoe met een vlucht? Volg de piijlen naar de juiste oplossing.


09-12-20 'ECC-Net: Travel' app

Hebt u vakantieplannen? Download gratis de nieuwste versie van de “ECC-Net Travel” app, uw onmisbare reisgezel, die u bijstaat met hulp en advies bij reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.

Downloaden kan via:


09-12-20 ECC-Net Report: Timeshare - 10 tips

Helaas trekt de timeshare-industrie veel ondernemers die proberen u te misleiden. Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" wil ECC-Net consumenten sensibiliseren met tien praktische tips.


09-12-20 ECC-Net Report: Timeshare

Deze studie is het resultaat van een ECC-Net-project over timesharing en aanverwante vakantieproducten zoals Holiday Clubs en de doorverkoop ervan. Sinds de nieuwe Europese Richtlijn 2008/122/EC is er heel wat veranderd in het timesharing-wereldje. ECC-Net evalueert de wijzigingen in deze markt.


09-12-20 ECC-Net report: The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe

Wat is de impact van namaak op online consumentenrechten in Europa? Welke risico’s zijn gelinkt aan de aankoop van namaak op het internet en welke tips kunnen consumenten in Europa volgen om onaangename verrassingen te vermijden door de aankoop van deze producten? Met dit rapport wil het ECC-Net handelaars, autoriteiten en vooral consumenten die online kopen, meer daadkracht bieden. (Engels)


09-12-20 ECC-Net report: Subscription traps in Europe

Europese consumenten laten zich al te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Dit rapport beschrijft de resultaten van een studie in de zes landen, België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, waarvan het ECC-Net het grootste aantal problemen met ongewenste online afgesloten abonnementen registreerde. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: Online Holiday Booking - Is the initial price the final price?

ECC-Net deed in 2016 onderzoek naar het verschil tussen de initiële en de finale prijs bij online reisboekingen. Er zijn nog steeds extra kosten voor administratie, kredietkaarten, of onkosten voor het inchecken. Slechts heel weinig consumenten kaarten dit prijsverschil tijdens de boeking aan. ECC-Net bundelde de resultaten in een rapport, een samenvatting en een checklist voor consumenten (Engels).


09-12-20 ECC-Net Report: Online cross-border mystery shopping - state of the e-union

Dit ECC-rapport bevat de resultaten van een test van grensoverschrijdend online shoppen uitgevoerd door ECC's uit 17 verschillende EU-lidstaten, waaronder België, en legt vinger op de tekortkomingen in de Europese onlinemarkt. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Report 2015. Do consumers get the compensation they are entitled to and at what costs?

Reizigers ondervinden vaak moeilijkheden bij het verkrijgen van een vergoeding als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dit rapport van het ECC-Net onderzoekt de belangrijkste problemen die reizigers ondervinden en de oorzaken.


09-12-20 ECC-Net Report: Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?

Dit rapport is het resultaat van een gezamenlijk project waarbij is gekeken naar het werk van het ECC-Net onder de Richtlijn betreffende diensten op de interne markt en de grootste problemen die consumenten tegenkomen wanneer het gaat om deze richtlijn.