Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure Jaarverslag Belgische ODR-contactpunt
Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars die hun geschil over een onlineaankoop afhandelen of zouden kunnen afhandelen via het Online Dispute Resolution of ODR-platform. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2011: Wat deed het Europees Centrum voor de Consument België voor u in 2011?
Het jaarverslag 2011 geeft een overzicht met concrete voorbeelden van de 2599 klachten en 1807 vragen van grensoverschrijdende consumenten die het ECC België behandelde. Het biedt tevens een overzicht van zijn informatieve opdracht.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2012: Dit betekende ECC België in 2012 voor de consument

Het jaarverslag 2012 van het ECC, gegoten in een overzichtelijke pdf, geeft meer informatie over de soort van vragen die bij de consumenten spelen en wat het ECC betekende voor de consument in 2012.

 
Brochure Jaarverslag ECC België 2013: De cijfers & de verhalen en uitdagingen achter de cijfers
Het Europees Centrum voor de Consument België publiceert in haar jaarverslag 2013 de cijfers en activiteiten van het afgelopen jaar. De juristen van ECC België ontvingen 7.053 vragen en klachten van consumenten uit België en andere EU-landen. De meest voorkomende klachten komen van consumenten die problemen ondervonden tijdens hun reis en met aanbiedingen van gratis stalen of andere aanlokkelijke promoties op het internet. 73 % van deze aankopen gebeurden online.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2014
ECC België presenteert zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2015
Benieuwd naar hoe het jaar 2015 verliep voor ECC België? Het Europees Centrum voor de Consument geeft u graag een overzicht van de belangrijkste cijfers, consumentenervaringen en activiteiten van 2015 in haar jaarverslag.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2016
Wat deed het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België in 2016? Benieuwd naar meer? Ontdek het in het jaarverslag van 2016.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2017
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België behandelde in 2017 een record aantal dossiers: 10.155. Bijna één vraag of klacht op drie ging over gezondheidsproducten en systemen voor kortingen. Consumenten kaartten vooral de misleidende verkoopstechnieken (31%) aan, zowel op het internet als per telefoon.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2018
We did it again … Opnieuw heeft het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België meer consumenten kunnen helpen met gratis hulp en juridisch advies. In 2018: 11.276! . Vooral vragen over passagiersrechten (annulaties, vertragingen, …) werden vaak gesteld. Ook klagen consumenten nog steeds over abonnementenvallen per telefoon. Ontdek het volledige jaarverslag van 2018.
 
Brochure Kalender 2021

Kijkt u ook uit naar een mooi 2021, waarin we de coronacrisis achter ons kunnen laten? Reserveer alvast onze kalender 2021. U ontvangt hem gratis in uw brievenbus*. 

* Aanbod geldig enkel in België en zolang de voorraad strekt. De kalender wordt u zo snel mogelijk bezorgd.

  Bestellen
Brochure Kerstcadeaus kopen op het internet

Waarop moet u letten wanneer u iets op het internet koopt? Wanneer begint u eraan om zeker te zijn dat u de geschenken tijdig ontvangt? Wat te doen als u niet tevreden bent met het cadeau? Dankzij deze folder met 6 slimme tips van het ECC vertrekt u in alle veiligheid op cadeautjesjacht.

 
Brochure Kopen op het internet. Laat je niet vangen!

Waarop moet u letten wanneer u iets aankoopt via het internet en welke zijn uw rechten?

 
Brochure Namaakproducten kopen ... goed idee?

Deze online brochure toont waarom u best geen namaak koopt en hoe u kunt vermijden dat u namaak koopt op het internet.

 
Brochure Oneerlijke praktijken
Hoe ontmaskert u oplichters en misleidende verkopers? Met de tips van ECC België bent u oplichters en bedriegers te slim af.
  Bestellen
Brochure Op reis in Europa. Alles over je rechten voor, tijdens en na je reis

Met deze gids wil het ECC de consument grondig informeren zodat hij als reiziger weet hoe hij bij eventuele problemen best handelt. De gids is opgebouwd in 4 delen: 1. De reis reserveren, 2. Het voervoer, 3. Op de vakantiebestemming en tenslotte 4. Klachten.

Deze gids is helaas niet meer helemaal up to date wat roaming, klachten en andere details betreft. De juiste informatie vindt u op onze website in de rubriek 'Reizen'.