Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 ECC-Net Report: Trust marks report 2013 - Can I trust a trust mark?

Kwaliteitslabels op websites scheppen vertrouwen bij de onlinekoper. Omdat in Europa heel wat verschillende labels in omloop zijn, is het voor de consument moeilijk om te weten waarvoor ze staan. Het ECC-Net bracht daarom 54 Europese kwaliteitslabels in kaart en formuleert tips om veilig online te shoppen. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Rights Report 2011. In the aftermath of the Volcanic Ash Crisis

Het aantal klachten bij het ECC-Net van Europese vliegtuigpassagiers nam in 2010 toe met 59%. Dit rapport annalyseert de klachten en toont dat de vulkaanaswolk de luchtvaartmaatschappijen beproefde op de toepassing van de passagiersrechten (Engels).


09-12-20 Concert uitverkocht! Wat nu?

Uw favoriete concert, festival, sportwedstrijd, theater- of dansvoorstelling is in een mum van tijd uitverkocht! Hoe kan dit nu toch? Er zijn bedrijven die alle tickets zeer snel opkopen en dan tegen hogere of woekerprijzen verkopen op internet. U hebt misschien die hogere prijs over voor het ticket, of u beseft niet eens dat het om een doorverkoop gaat? Wees voorzichtig! Enkele tips van het ECC.


09-12-20 ECC-Net Report: Air Passenger Rights: Consumer Complaints 2006

Het ECC-Net ontving in 2006 4901 informatieaanvragen, klachten en geschillen van vliegtuigpassagiers. Een verdubbeling t.o.v. 2004. Deze werden grondig geanalyseerd in dit rapport, dat op basis van de resultaten ook aanbevelingen formuleert.


09-12-20 ECC-Net Annual Report 2012

(Engels)


09-12-20 ECC-Net Annual Report 2013

De Europese Consumentencentra helpen een steeds groeiend aantal consumenten. Dit cijfer nam tussen 2012 en 2013 toe met 11,1 % tot iets meer dan 80.000 vragen. De transportsector bleef ook in 2013 de grootste bron van klachten (29,5 %). Nieuwkomer op plaats twee zijn klachten over huishoudapparaten en onderhoud: 11,8 %. (Engels)


09-12-20 ECC-Net 10 Years Anniversary Report

De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker. (Engels)


09-12-20 Datingsites: grote liefde of groot bedrog?

Deze brochure van het ECC informeert over uw rechten als u zich inschrijft op een dating site.


09-12-20 ECC-Net Report: Cross-border car purchases - Summary

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Samenvatting van de uitgebreide studie van het ECC-Net over een auto kopen over de grenzen. (Engels)


09-12-20 ECC-Net Report: Commercial Warranties-Are they worth the money

Verkopers zijn wettelijk verplicht consumenten kosteloos een wettelijke garantie te verstrekken. Toch bieden verkopers ook vaak, al dan niet betalende, commerciële garanties aan. Zijn deze commerciële garanties hun geld waard? ECC-Net zocht het voor u uit. (Engels)