FAQ Vliegreizen: Vlucht vertraagd

Snuister hier in onze antwoorden op vragen van consumenten. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord! Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of info@eccbelgie.be). Onze dienstverlening is gratis.

Omdat mijn eerste vlucht vertraging had, heb ik mijn aansluiting gemist. Moet ik nieuwe vliegtickets kopen?

Wanneer u alle tickets bij dezelfde luchtvaartmaatschappij kocht, zal zij je een oplossing aanreiken.

Als u vliegtickets kocht bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, moet u geen hulp verwachten van de luchtvaartmaatschappij waarvan de vlucht vertraagd of geannuleerd is. De kans is groot dat u nieuwe tickets moet kopen. U kunt altijd proberen een schadevergoeding te verkrijgen van de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor deze situatie.

Hoe weet ik of mijn vlucht vertraagd is of geannuleerd werd? Heeft dit onderscheid een invloed op mijn rechten?

Bij langdurige vertragingen (meer dan 2 uur) is het moeilijk uit te maken of uw vlucht vertraagd of geannuleerd is. Er zijn aanwijzingen waaruit blijkt dat het uitgestelde vertrek het gevolg is van een annulering en niet van een vertraging zoals een ander vluchtnummer, een andere luchtvaartmaatschappij …

Zowel in geval van annulering als vertraging van de vlucht heeft de luchtvaartmaatschappij een informatie- en bijstandverplichting (zie vraag 2). Recht op een schadevergoeding hebt u enkel in geval van annulering (zie vraag 2) of in geval van een vertraging van meer dan 3 uur en dit dankzij een uitspraak van het EHvJ in 2009. Deze uitspraak stelt de schade die passagiers ondervinden bij een vertraging van meer dan 3 uur gelijk aan die in geval van annulering van de vlucht.

Ik heb problemen met mijn vlucht en de luchtvaartmaatschappij geeft geen informatie. Wat nu?

Wanneer er problemen zijn met uw vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij u een document overhandigen dat uw rechten uiteenzet. Doet zij dit niet spontaan, vraag er dan naar. In geval van annulering, instapweigering of vertraging van meer dan 2 uur, moet de luchtvaartmaatschappij je een minimum aan bijstand verlenen (drank, maaltijden, 2 gratis communicaties, en indien nodig een hotelovernachting en het transport naar en van het hotel). Wanneer u zelf alles regelt, bewaar dan uw betalingsbewijzen zodat u om terugbetaling kan vragen.

In geval van problemen, aarzel dan niet om beroep te doen op de luchthavenpolitie. Zij kan u indien nodig helpen in uw dialoog met de luchtvaartmaatschappij.

We raden u ook aan om onmiddellijk een schriftelijke klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Wat kan ik doen wanneer de luchtvaartmaatschappij geen gevolg geeft aan mijn klacht?

Het ECC België (info@eccbelgie.be – tel: 02 542 33 46) kan u alvast informeren over uw rechten. Het kan u raad geven en indien nodig uw dossier behandelen.

In elke Europese lidstaat bestaat een controle-instantie. Deze zijn opgericht door de Europese Commissie en de Europese lidstaten. Klik hier voor een lijst van deze controle-instanties. Zij zijn vaak ondergebracht bij het Ministerie van Transport.

Deze instanties moeten controleren of de luchtvaartmaatschappijen de Verordening 261/2004 respecteren. Zij behandelen ook klachten van passagiers die het slachtoffer werden van vertraging, annulering of overboeking van een vlucht. De plaats van de inbreuk bepaalt hun bevoegdheid. Wanneer u bijvoorbeeld een probleem ondervond op Frans grondgebied, dan is de Franse instantie bevoegd, zelfs wanneer uw vlucht uitgevoerd werd, of uitgevoerd moest worden, door een Poolse luchtvaartmaatschappij.