Opgelost!

Laatst aangepast op 24-02-22.

Hoewel ze haar vlucht via een platform boekt, vergoedt de luchtvaartmaatschappij mevrouw A. omdat ze niet geïnformeerd werd over het vervroegde tijdstip van vertrek.

Mevrouw A. koopt via een Tsjechische boekingssite een vliegticket naar Hurghada in Egypte. De luchtvaartmaatschappij Corendon Airlines Europe met hoofdkantoor in Malta, zal de vlucht uitvoeren. Een kleine maand voor vertrek, vervroegt de luchtvaartmaatschappij het tijdstip van de vlucht huiswaarts.

De luchtvaartmaatschappij beweert dat ze de boekingssite hierover op dat moment informeerde en levert daarvan ook bewijs. Helaas bereikt deze informatie mevrouw A. nooit waardoor ze haar terugvlucht mist.

Mevrouw A. moet een nieuwe terugvlucht naar België boeken. Die vertrekt pas de volgende dag en is door een tussenstop veel langer dan de oorspronkelijke vlucht.

Wie moet mevrouw A. vergoeden voor de extra kosten en de geleden schade? De boekingssite of de luchtvaartmaatschappij?

Volgens een arrest van het Europees Hof van Justitie moest de luchtvaartmaatschappij mevrouw A. zelf informeren over deze wijziging. Het feit dat zij de informatie doorgaf aan de boekingssite, volstaat niet om haar van enige aansprakelijkheid jegens haar passagier te ontslaan. Het Hof deed deze uitspraak om een spelletje pingpong tussen de boekingssite en de vliegmaatschappij te vermijden.

Mevrouw A. roept onze hulp in om van Corendon Airlines Europe een terugbetaling te vragen van het ongebruikte ticket en de betaling van de forfaitaire vergoeding van 600 euro zoals voorzien door de Europese wetgeving. Wij maken dit verzoek over aan de Belgische Burgerluchtvaart autoriteit, die op haar beurt de luchtvaartmaatschappij aanspreekt. Corendon Airlines Europe beslist mevrouw A. terug te betalen en te vergoeden, in overeenstemming met het standpunt van het Europees Hof van Justitie.