De interne markt wordt 25: een kwarteeuw bescherming van de Europese consument

25 jaar. Zolang genieten Europese consumenten al van de voordelen die de interne markt hen biedt. Sinds 1993 zijn heel wat consumentenrechten versterkt. Enkele voorbeelden: de minimum bedenktijd van minstens 14 dagen bij onlineaankopen, de garantie van minstens twee jaar op alle aankopen in Europa, de bescherming van reizigers per vliegtuig, trein, boot en bus. Maar ook voor de komende jaren staan nog heel wat verbeterde consumentenrechten op stapel zoals nieuwe regels over pakketreizen en geoblocking. Op Europadag - 9 mei - zet het netwerk van Europese consumentencentra enkele belangrijke veranderingen voor consumenten in de kijker.

Eén gemeenschappelijke munt: de euro

De euro is een van de opvallendste resultaten van de Europese integratie. Het is de enige munteenheid voor 338,6 miljoen mensen in 19 van de 28 landen in de Europese Unie. Sinds 1 januari 2002 is prijzen vergelijken in Europa een fluitje van een cent, ook online, en moeten consumenten niet langs de bank om geld te wisselen voordat ze naar een ander Europees land reizen.

Online aankopen: 14 dagen om van gedachten te veranderen!

Sinds 13 juni 2014 geldt in Europa een bedenktijd van minstens 14 dagen op aankopen op afstand of aan de deur. De Europese consument heeft dus 14 dagen om zijn aankoop bij een Europese webshop terug te sturen en zijn geld terug te vragen.

Twee jaar garantie is een Europees recht, geen optie!

Consumenten hebben twee jaar garantie op alle producten die ze kopen bij een Europese handelaar. Stemt het goed niet overeen met de beschrijving van de verkoper of vertoont het een fabricagefout? Dankzij de garantieregels kunnen consumenten van de verkoper eisen dat hij het defecte product gratis herstelt of vervangt. Kan een handelaar dit niet klaarspelen? Dan moet hij de consument terugbetalen.

Rechten voor vliegtuig-, trein-, bus- en bootreizigers

Wie vanuit Europa reist met het vliegtuig, de trein, bus of boot is beschermd door Europese regels. De terugbetaling van het ticket, een alternatieve route naar de eindbestemming en financiële compensatie, zijn allemaal rechten waarvan reizigers dankzij Europa genieten bij reisincidenten.

Het ECC-Net voor hulp en advies bij grensoverschrijdende geschillen

In 2005 hebben de Europese Commissie en de lidstaten het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) opgericht. Deze centra staan ter beschikking van de burgers met informatie over hun consumentenrechten in Europa en helpen hen bij het oplossen van hun geschil met een handelaar in een andere EU-lidstaat. Er is een centrum in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland.

En wat staat er nog op stapel?

Vanaf 1 juli 2018 gelden in Europa nieuwe regels voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen. Deze regels zijn beter afgestemd op de nieuwe technologieën die consumenten gebruiken om hun reis te boeken.

Ook roept Europa geoblocking een halt toe: vanaf midden december kunnen consumenten in heel de EU online goederen en diensten kopen tegen dezelfde voorwaarden. De regels gelden niet voor digitale producten zoals muziekstreaming, e-boeken, onlinegames en software.

Met een ‘new deal’ voor consumenten herformuleert de Europese Commissie bestaande Europese wetgeving om ze meer ‘fit for purpose’ te maken. Er is gesleuteld aan meer transparantie online, groepsvorderingen op zijn Europees, nieuwe doeltreffende sancties voor bedrijven bij inbreuken en betere voorwaarden voor ondernemingen.

Wie benieuwd is naar andere voordelen die de interne markt biedt, kan de Facebook- en Twitter-campagne van ECC België volgen.