Resultatenlijst zoekmachine

Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo? Die gidsen u door het wereldwijde web. U tikt een zoekterm in en de zoekmachine schotelt u meteen de meest relevante resultaten voor. Helaas zitten daar soms frauduleuze websites tussen. Of advertenties die u meer kosten dan verwacht. Let dus goed op wanneer u een link aanklikt.

Hoe hoger een website in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter de kans dat u die link aanklikt. Daar spelen bedrijven en oplichters op in. Zo kopen ze advertenties aan en maken ze slim gebruik van populaire zoekwoorden. Soms prijkt hun website daardoor helemaal bovenaan de resultatenlijst. Waardoor u hun link argeloos aanklikt.

En dat is niet zonder risico:

  • U kunt zo een ongewenst abonnement aangaan.
  • Of u doet beroep op een noodhulpdienst die u overdreven bedragen vraagt, vaak op agressieve wijze.
  • Of u betaalt voor een dienst die een gratis actie voor u onderneemt, zoals een visum aanvragen of een abonnement opzeggen. 

Momenteel ontvangt ECC veel klachten over bedrijven die een abonnement voor u opzeggen tegen betaling, zoals ByMetis en Termination Experts. 

Enkele voorbeelden:

  • U reist binnenkort naar de Verenigde Staten en hebt een ESTA (visum) nodig? Wanneer u daarnaar op zoek gaat via Google, staat de officiële visumdienst niet bovenaan de resultatenlijst. U komt daarentegen terecht bij een commercieel bedrijf dat het ESTA voor u aanvraagt tegen betaling. Daardoor betaalt u meer dan wanneer u het visum rechtstreeks had aangevraagd. Dit is geen vorm van oplichting, maar het is wel misleidend. Ditzelfde geldt voor de ETA die nodig is voor uw reis naar het Verenigd Koninkrijk vanaf 2 april 2025. Vertrouw niet zomaar de resultatenlijst en ga voor de officiële weg. 
  • U trekt de voordeur achter u dicht en beseft dat u zichzelf zonet buitensloot. In paniek zoekt u naar een slotenmaker. Daarbij neemt u contact op met het eerste bedrijf dat door de zoekmachine wordt aanbevolen. Dat bedrijf komt bij u langs en helpt u uit de nood, maar schotelt u daarna een monsterfactuur voor. Weigert u die te betalen? Dan wordt hun communicatie alsmaar dwingender.
  • Die praktijk komt ook voor bij ongediertebestrijders. Klanten ontvangen soms facturen van ruim 1000 euro.
  • U zoekt naar betaalbaar brandhout op het internet? De verkopers van brandhout en pellets die bovenaan de zoekresultatenlijst verschijnen, zijn niet altijd uw vertrouwen waard: u bestelt en betaalt, maar de levering blijft uit.
  • U wenst een abonnement stop te zetten bij een bepaald bedrijf en u kijkt online hoe u dit moet doen. U klikt op de eerste link die aanbiedt om dat abonnement stop te zetten. Wat de consument niet altijd beseft, is dat deze dienst betalend is, terwijl het abonnement gratis opgezegd kon worden via het bedrijf zelf.

Momenteel ontvangt het Europees Centrum voor de Consument veel klachten over:

Factuur voor opzeggen van een abonnement

ECC ontving meer dan 200 klachten van consumenten die een betaalaanvraag ontvingen van een Nederlands bedrijf dat abonnementen opzegt bij andere bedrijven. Recent gaat het om ByMetis en Termination Experts, in het verleden hadden we ook al klachten tegen Xpendy.

Sommige consumenten geraken op de website door te snel te klikken op het eerste resultaat in de lijst wanneer ze intikken ‘opzeggen abonnement x’. Anderen daarentegen zeggen nooit op de website geweest te zijn of niet te hebben doorgeklikt. Er zijn ook consumenten die een factuur ontvingen voor het opzeggen van een abonnement dat ze helemaal niet wensten op te zeggen. En nog andere consumenten hebben vastgesteld dat het abonnement nooit via de betalende dienst geannuleerd werd.

De consumenten die ons contacteren zijn in elk geval verrast door de factuur en de betalingsherinneringen. We hebben een bemiddelingspoging ondernomen via de Nederlandse collega’s, maar zonder resultaat. 

Wanneer moet u niet betalen?

  • Indien de betaalknop waarop u klikte niet voldoet aan Europese regels. Dit wil zeggen dat de knop, waarop u tijdens het aankoopproces klikt om uw bestelling af te ronden, enkel de duidelijke en ondubbelzinnige tekst mag bevatten die aangeeft dat u verplicht bent te betalen (bv. ‘Nu betalen’, ‘Bestelling met betalingsverplichting’). Stond er andere informatie meer prominent bij op de knop of een andere tekst, dan voldoet de knop niet en bent u in principe niet gebonden.
  • Indien de dienst niet geleverd werd. Bevestigt het bedrijf, waarvan u het abonnement wenste stop te zetten, dat er geen vraag tot opzegging werd ontvangen, vraag dan aan het Nederlandse bedrijf een bewijs dat zij wel een opzeggingsbrief hebben gestuurd. Kunnen zij dit niet, dan moet u niet betalen.
  • Heeft u nooit een dienst gevraagd van deze bedrijven, vraag het bedrijf dan hoe ze aan uw gegevens kwamen en betwist de factuur. Vraag ook de schrapping van al uw gegevens en het bewijs ervan. En dien een klacht in bij de politie voor identiteitsdiefstal.

Dit is wat u best onderneemt.

  • Stuur een e-mail naar het Nederlandse bedrijf en gebruik de juridische argumenten hierboven die van toepassing zijn voor u. Werd de dienst niet geleverd, stuur dan een kopie van het bewijs mee waaruit blijkt dat het abonnement helemaal niet werd stopgezet.
  • Dien een klacht in bij de Economische Inspectie (Meldpunt Consumer Connect) en stuur hen alle bewijsmateriaal.
  • Krijgt u een brief van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder? Geen paniek. Deze kunnen u niet dwingen tot betaling zonder uitspraak van een rechtbank. U stuurt hen een gemotiveerde en schriftelijke betwisting.

Wij hebben deze praktijken reeds hebben aangekaart bij de Economische Inspectie.