Reisorganisator FTI is failliet: tips voor betrokken reizigers

Laatst aangepast op 13-06-24.

Het Duitse FTI Touristik GmbH, heeft op maandag 3 juni een aanvraag ingediend voor de opening van een insolventieprocedure. Ook FTI Voyages SAS, de Franse dochteronderneming, heeft op 10 juni een verklaring van staking van betaling ingediend. Dit heeft gevolgen voor iedereen die via een reisaanbieder (bv. via Neckermann of Prijsvrij Vakanties) een reis geboekt heeft bij de reisorganisator FTI Touristik of FTI Voyages.

Vraagt u zich af of u betrokken bent? De naam van de ‘reisorganisator’ of ‘touroperator’ en de gegevens van het garantiefonds vindt u op de bevestiging van uw reservatie.

Deze bedrijven vallen onder FTI Touristik: FTI Duitsland, FTI Oostenrijk en FTI Nederland. Ook 5vorFlug, BigXtra Touristik GmbH, DriveFTI, Cars&Campers en Meeting Point Rent-a-Car.

Bent u getroffen door dit faillissement? Hieronder leest u waarop u recht hebt.

Naargelang u een pakketreis boekte met vlucht en logies (of andere toeristische diensten) of afzonderlijke reisdiensten, verschillen uw rechten.

U boekte een pakketreis?

Het advies hangt af van wanneer u reist.

Weet dat u ook terecht kunt voor assistentie en informatie bij uw reisaanbieder, als hij optreedt als doorverkoper.  

U bent al vertrokken?

Uw reis is gedekt door het Duitse of Franse garantiefonds reizen, namelijk Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF) of Association Professionelle de Solidarité du Tourisme (APST). Deze fondsen zullen samen met FTI ervoor proberen te zorgen dat u uw reis alsnog kunt verderzetten. Is dit niet mogelijk? Dan wordt er een terugreis naar uw oorspronkelijk vertrekpunt georganiseerd. Het bevoegde garantiefonds zal de gedane betalingen terugbetalen.

Met vragen kunt u terecht bij het noodnummer van:

  • DSFR: +49 (0)89 710 45 14 98
  • APST: +33 (0)1 44 09 25 35

Goed om te weten: dreigt de hotelier van uw accommodatie ermee u buiten te zetten als u uw verblijf niet zelf nogmaals betaalt aan hem? Het DRSF heeft een document opgesteld (Engels, Duits, Arabisch en Spaans) dat u aan het hotel kunt voorleggen waarin DRFS bevestigt dat het de geboekte reisdiensten dekt. Kunt u toch niet anders dan betalen? Vraag aan de hotelier een schriftelijke verklaring waarop hij meldt dat u de verblijfskosten dient te betalen omdat hij geen betaling van FTI ontving.  Vraag ook een gedetailleerde omschrijving van de verschillende bedragen want het garantiefonds betaalt enkel de kosten voor de geboekte reis terug.Niet de bijkomende diensten of producten die u ter plaatse reserveert.

Uw reis was gepland tussen woensdag 5 juni en vrijdag 5 juli?

FTI heeft in een persbericht aangekondigd dat het alle geboekte diensten tot en met 5 juli annuleert. FTI zal alle betrokken reizigers en reisaanbieders informeren.

U zult dan een terugbetaling ontvangen van het Duitse of Franse garantiefonds reizen, respectievelijk Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF) of Association Professionelle de Solidarité du Tourisme (APST). Het garantiefonds neemt ten gepaste tijde zelf contact met u op.

U vertrekt vanaf 6 juli?

FTI doet al het mogelijke om uw reis zoals gepland te laten doorgaan. Lukt dit niet, dan zal het Duitse of het Franse garantiefonds reizen, respectievelijk Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF) of Association Professionelle de Solidarité du Tourisme (APST), u terugbetalen binnen het kader van haar wettelijk mandaat. 

Enkele bijkomende tips

Annuleer uw reis niet zelf!
U riskeert annuleringskosten te moeten betalen en het garantiefonds zal u niet vergoeden.

Reissom is nog niet volledig betaald?
Contacteer FTI met de vraag of uw reis zal doorgaan of geannuleerd wordt en vraag een schriftelijke bevestiging. Enkel als u een schriftelijke annulatie ontvangt, hoeft u het openstaande saldo niet te betalen.

Niet tijdig uw openstaand saldo betalen wanneer de reis nog niet door FTI werd geannuleerd, staat gelijk met een annulering van de reis door u. U riskeert annuleringskosten te moeten betalen en het garantiefonds zal niet tussenkomen.

Is een andere reis boeken een goede optie?
Boekt u (in samenspraak met uw reisagent) een alternatieve reis maar heeft FTI nog niet geannuleerd? U riskeert dat u dubbel boekt en dus een van de twee reizen moet annuleren en annuleringskosten moet betalen. Biedt uw reisagent een aanlokkelijk alternatief aan en wilt u daarop intekenen? Vraag een schriftelijke verklaring aan uw reisagent waarin staat dat u geen annuleringskosten moet betalen en dat hij die kost op zich neemt.

U boekte individuele reisdiensten?

Reserveerde u bijvoorbeeld hotelovernachtingen,een huurauto, een camper, excursies of luchthavenvervoer? Deze afzonderlijke reisdiensten vallen niet onder de wettelijke verzekeringsbescherming voor pakketreizen en worden dus niet terugbetaald door DRSF of APST.

Verifieer met FTI of u nog gebruik kunt maken van de geboekte diensten. FTI is 24/7 te bereiken via de hotline: +49 (0)89 710 45 14 98.

Contacteer desnoods rechtstreeks de leverancier (hotel, autoverhuurbedrijf, …). Geeft hij aan dat de dienst betaald werd en dus zonder extra kosten uitgevoerd wordt, vraag daarvan dan een bevestiging per email. Geeft de dienstverlener aan dat er niet betaald werd door FTI, maar u betaalde wél aan FTI, dan zijn dit uw opties:  

U betaalde met een kredietkaart?

Betwist de betaling bij de uitgever van de kredietkaart. Doe dat via de charge back-procedure op www.mijnkaart.be. Voeg ook de informatie toe over het faillissement.

U hebt een reisverzekering?

Contacteer de verzekeraar of uw verzekeringsagent om te bekijken of u voor dit faillissement gedekt bent.

Geen terugbetaling bekomen?

U bekomt geen terugbetaling via de uitgever van uw kredietkaart of verzekeraar, dan kunt u een schuldvordering indienen bij curator. De gegevens verschijnen hier zodra de curator werd aangesteld.

Bijkomende tip

Moest u nog (een saldo) betalen voor de reisdienst maar vernam u van de dienstverlener dat hij niet betaald werd door FTI en de dienst niet verleend zal worden? Betaal dan niets aan FTI. U riskeert deze som te verliezen.