Problemen, wat nu?

Wat als de accommodatie die u hebt geboekt niet helemaal overeenstemt met wat u uiteindelijk krijgt of wat als de prijs verschilt van diegene die in het aanbod werd vermeld? Het antwoord op deze vragen hangt af van de reserveringswijze. U reserveerde:

Hebt u rechtstreeks bij de eigenaar gereserveerd? 

Hij is verantwoordelijk voor alle afspraken die jullie maakten voorafgaand aan de boeking. Hebt u zich gebaseerd op een beschrijving op de website? Verwijs dan naar deze beschrijving wanneer u een terugbetaling of schadevergoeding van hem vraagt.

Hebt u gereserveerd via een reisagentschap of reiswebsite? 

De aansprakelijkheid van het reisbureau of de reiswebsite achterhalen is niet zo eenvoudig. De eigenaar van de accommodatie is in principe aansprakelijk voor alle informatie die u krijgt via een reisagent of reissite. Slechts in uitzonderlijke gevallen kunt u de reisagent of boekingssite zelf aanspreken, bijvoorbeeld wanneer de getoonde prijs misleidend is. 

Maakt de accommodatie deel uit van een pakketreis? 

De reisorganisator is verantwoordelijk voor de verhuurde accommodatie die deel uitmaakt van het samengestelde pakket aan reisdiensten. De accommodatie moet in overeenstemming zijn met wat u werd aangeboden in het reiscontract. Naar Belgisch recht moet elke pakketreisovereenkomst een gedetailleerde algemene beschrijving van de accommodatie bevatten met daarin onder andere een vermelding van de ligging, de categorie of het comfortniveau, de toegekende vergunning en de toeristische classificatie volgens het toepasselijk nationaal recht. Weet dat er verschillen kunnen zijn tussen de kwalificatie van hotels in het buitenland met die in België.

Hebt u de accommodatie geboekt via een online deelplatform?

Steeds meer particulieren verhuren hun eigendommen via websites als Airbnb of andere types van onlineplatforms. Weet dat particulieren niet gebonden zijn door de dezelfde strenge regels die gelden voor professionele verhuurders. Het is vaak moeilijk te achterhalen of deze particuliere verhuurders effectief bestaan. Geef daarom steeds de voorrang aan onlineplatforms die:

  • beschikken over een eigen beveiligd betaalsysteem.
  • een terugbetaling voorstellen in geval van fraude.
  • betalingen via kredietkaart toestaan, zo kunt u de betaalde bedragen alsnog terugvorderen via de charge back-procedure

Wat met seizoensverhuur?

Vakantiewoningen worden meestal aangeboden door particulieren. Het is vaak moeilijk te controleren of die betrouwbaar zijn of niet. Betaal daarom nooit meteen het volledige huurbedrag, maar enkel het voorschot en de garantie. De bedragen van zowel het voorschot noch de garantie zijn wettelijk geregeld en zijn dus vrij te bepalen. Maak zowel bij aankomst als bij vertrek samen met de verhuurder een plaatsbeschrijving op. Zo vermijdt u dat er u achteraf onterecht dingen ten laste worden gelegd.