Waar kunt u terecht met uw consumentenklacht? Speel met ons mee!

Een consumentenprobleem. Wat nu? Speel met ons mee

Een probleem met een huurauto, een beschadigde levering van uw schoenen, een vertraagde vlucht, opgelicht via de telefoon, … noem maar op. Elk jaar krijgen we meer dan 12.000 klachten. Dus consumentenproblemen, ze bestaan.

Maar hoe pakt u dit nu best aan om tot een oplossing te komen?

Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net), mocht ECC België dit thema uitwerken voor heel Europa. De consument empoweren om hun rechten te kennen en op te eisen waardoor zij ten volle kunnen genieten van de voordelen die de Europese interne markt biedt. Dat is de missie van ECC-Net. We hopen dan ook dat u als consument, maar ook dat u als een van onze stakeholders onze campagne steunt en deze pagina zoveel mogelijk deelt. Want consumentenrechten stoppen niet aan de grens!

Dit is wat we voor u in petto hebben

Een probleem? Een oplossing!

Onze pdf loodst u via de pijlen naar de juiste oplossing. Veel succes!

 

Uw rechten doen gelden in zes stappen

U leest het liever op onze website? Ook prima.

  1. U controleert best of u het consumentenrecht aan uw kant hebt of niet. Dat kan bijvoorbeeld op onze website. Twijfelt u? Dan kunt u met ons contact opnemen voor grensoverschrijdende problemen (uw handelaar bevindt zich in een andere Europese lidstaat) of met een consumentenorganisatie.

  2. Probeer zelf een oplossing te vinden met de tegenpartij door hem op uw rechten te wijzen. Wist u dat we voorbeeldbrieven aanbieden?

  3. Niet gelukt en hulp nodig? Dan kunt u bij ons terecht, bij een consumentenorganisatie of bij de consumentenombudsdienst.

  4. Of betaalde u met een kredietkaart? Betwist de betaling en vraag terugbetaling aan de uitgever van uw kaart. Misschien betaalt die terug en is uw probleem van de baan.

  5. Gespecialiseerde geschillencommissies en ombudsdiensten, bv. voor bankdiensten, telecommunicatie, postsector …, kunnen snel, goedkoop en buiten de rechtbank een oplossing vinden voor uw probleem. U vindt ze allemaal op het ODR-platform.

  6. Maar soms is er geen andere mogelijkheid dan naar de rechtbank te stappen. Gelukkig bestaan er bepaalde vereenvoudigde Europese procedures voor grensoverschrijdende geschillen.
 

Maar: bemiddelen maakt enkel kans als de verkoper betrouwbaar is. Zegt uw buikgevoel dat er iets niet klopt? Voor online verkopers kunt u de Webshop Check doen. U zult al snel ontdekken of de verkoper te vertrouwen is of niet. Bent u opgelicht of is de verkoper niet pluis, dan is politie of het meldpunt uw enige optie om uw klacht kwijt te kunnen.

Video’s: hoe uw rechten opeisen in beeld

Onze Deense collega’s hebben deze informatie voor u kort in een Engelstalige video gegoten. Veel kijkgenot!

En we willen u zeker ook niet onze teaservideo voor op sociale media onthouden.

 

ECC-Net empowert consumenten

Dit project kadert in de campagne van ECC-Net ter gelegenheid van zijn 15e verjaardag. Elke maand zetten we een ander consumententhema in de kijker. Deze maand: ‘Een consumentenprobleem. Wat nu?’ uitgewerkt door ECC België. Alle ECC’s informeren in oktober 2020 consumenten over hun opties in hun zoektocht naar een oplossing van hun consumentenprobleem op basis van wat wij gemaakt hebben.