Jaarverslag 2024 van het Europees Centrum voor de Consument
Ook in 2024 stond het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België paraat voor consumenten die problemen ondervonden bij een aankoop over de grens, binnen Europa. In totaal behandelden we 12.855 aanvragen, een duidelijke indicatie van de blijvende nood aan gratis advies en hulp voor consumenten binnen de Europese interne markt.
Opvallende dossiers
Een van de meest besproken dossiers was het faillissement van touroperator FTI in Frankrijk en Duitsland. Dankzij nauwe samenwerking binnen het ECC-Net konden consumenten de juiste weg naar terugbetaling vinden – al toonde het dossier opnieuw aan dat er verschillen bestaan in de toepassing van Europese regels.
Ook onbetrouwbare webshops zorgden voor heel wat klachten. Zo kwamen er 135 klachten binnen over Refurbished en 122 over TI-84shop. Het toont aan dat snel ingrijpen door inspectiediensten én preventieve tools zoals webshopcheck.be van cruciaal belang blijven.
Verder bleven ook zoekmachinefraude en ongewenste abonnementen consumenten in de val lokken – bijvoorbeeld bij de zoektocht naar CV-templates of gebruiksaanwijzingen. In totaal ontvingen we meer dan 400 klachten over dit soort valstrikken.
Ook onbetrouwbare webshops zorgden voor heel wat klachten. Zo kwamen er 135 klachten binnen over Refurbished en 122 over TI-84shop. Het toont aan dat snel ingrijpen door inspectiediensten én preventieve tools zoals webshopcheck.be van cruciaal belang blijven.
Verder bleven ook zoekmachinefraude en ongewenste abonnementen consumenten in de val lokken – bijvoorbeeld bij de zoektocht naar CV-templates of gebruiksaanwijzingen. In totaal ontvingen we meer dan 400 klachten over dit soort valstrikken.
Geen samenwerking van Zalando
Zalando blijft weigeren om mee te werken aan bemiddeling via ECC-Net of andere buitengerechtelijke instanties. In 2024 alleen al kwamen 261 klachten binnen van Belgische consumenten. ECC België blijft deze consumenten juridisch ondersteunen, maar betreurt de onwil tot dialoog.
Communicatie en samenwerking blijven sleutelwoorden
Met bijna 300.000 websitebezoekers en tal van informatieve acties blijft ECC België inzetten op communicatie en bewustmaking. Tegelijk blijft de samenwerking met inspectiediensten, ADR-instanties en Europese partners een hoeksteen van onze werking.
Meer weten? Bekijk het volledige jaarverslag 2024 hier.
Meer weten? Bekijk het volledige jaarverslag 2024 hier.