Consumenten in het hart van Europa! Hebt u het gemerkt?

Europa. Wat zit erin voor u? Een terechte vraag waarop u het antwoord misschien wel schuldig blijft. Veel rechten die Europa voor Europese consumenten bedong, lijken vanzelfsprekend. Maar zijn het niet. In aanloop van Europadag en de Europese verkiezingen rolt het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België een campagne uit die de verwezenlijkingen van Europa voor Europese consumenten in de kijker zet. Zo weet u wat erin zit voor u!

Europa voor de consument is …

Geen roamingkosten voor mobiel bellen, sms’en en surfen in een ander Europees land. Veertien dagen bedenktijd als u online winkelt. Passagiersrechten wanneer u met het vliegtuig, de trein, boot of langeafstandsbus reist. Een betere bescherming van uw persoonsgegevens. Kopen bij de webshop naar keuze, overal in Europa. Efficiënte opties om uw rechten te doen gelden.

Én een Europees netwerk van consumentencentra (ECC-Net) voor gratis hulp en advies voor Europese burgers in heel de Europese Unie. Dit zijn maar enkele voorbeelden van wat Europa betekent in uw dagelijkse leven. Europa draagt consumenten in het hart. Alleen weten we het niet altijd.

In aanloop van Europadag op 9 mei en de Europese verkiezingen op 26 mei rolt ECC België een campagne uit op sociale media die verwezenlijkingen van Europa in de kijker zet. De videoreeks ‘Europa voor de consument is …’ loopt  nog tot de verkiezingen op Facebook.

U vraagt. Wij antwoorden

Dankzij Europa hebt u rechten én een ECC in elk EU-land, Noorwegen en IJsland om ze te doen gelden. Hebt u vragen over uw consumentenrechten in Europa? Stel ze aan ECC België tijdens de ‘Dag van Europa’ op 9 mei vanaf 10 uur op de Grote Markt in Mechelen. Zondag 5 mei tekende ECC België ook al present op de opendeurdag van de Europese instellingen in Brussel.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – communication@eccbelgium.be

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­